Storskor

Behöver hjälp med ett val av stor skor, Klättrar bara brant is, inget alpint och inget på sommarn(med storskor)men det brukar bli väldigt långa anmacher. Så vad jag söker efter är en sko som klarar kyla och är smidig, har haft Asoru? plastskor och Salomon läder förut. Och har kommit fram till att det står mellan 3 olika skor. Alla är av märket La sportiva, Nepal extrem=Varma men klumpiga? Nepal topp= Kalla men smidiga? Trango Ice= Tjock isolering=Varma? Tunn sula= Kalla Lågvikt=smidiga?

Är det någon som har erfarenhet av dom skorna, fördelar eller nackdelar?

Bor längst upp i sverige och kan inte änns känna på dom innan jag beställer, så svar är av yttersta vikt.
 
SCARPA

Titta på scarpas skor .
Jag har haft salomon guide tidigare nu Scarpa Cumbre,
den verkar vara lite tjockare men ändå smidig, jag har inta provat dom än men hoppas på det bästa.
 
Trango Ice

Jag har sjävl både ett par plaststkor och Trango Ice. De senare är riktigt bra anpassade för isklättring i nordiska förhållanden, har själv klättrat främst i norrbotten med dem. De är inte för stora och klumpiga, relativt smidiga faktiskt och tillräckligt varma för de temperaturer som händerna klarar av att klättra i. Dock fick jag rejäla skavsår när jag antog en "anmarsch" på 2 mil i somras. Men det hänför jag nog snarare till dumheten att marscha i storskor så pass långt. Trango Ice är ett bra köp och Barrabes eller Telemark pyrenees har lite bättre priser än i Sverige.

/Micke
 
Nepal extreme

Jag är nöjd med mina nepal extreme och tycker inte de är så osmidiga som jag förväntade mig. Har tröttnat på att stå och frysa på stand.

Finns det inte ett par Cerre Torro till salu här på prylmarknaden?

Black diamond http://www.bdel.com har rea, bla på storskor.

Men det är klart, klättrar du mest "sport-is" kanske du vill ha ett par mindre och lättare skor.

/föhl
 
Nepal Top är trevliga för alpint och mycket gåvänliga men kalla. Fuktspärrsockor är ett måste på vintern om man inte vill förfrysa tårna med dessa skor. De är väl dock lite klumpiga för det du beskriver (även om Jeff Lowe klättrade M8 i dom). Kan vara värt att kolla in Asolos nya mycket lätta mixdojor (www.asolo.com). Akzu är ny svensk agentur för dem så de finns i landet.

Och jag vill inte låta som ett certifierat rövhål men har du provat de skor du funderar över? Passformen är trots allt det enda som verkligen betyder något även om jag inser att det i ditt fall kan vara svårt att prova först.

/m
 
La sportiva, Nepal extrem=Varma men klumpiga?

Har dessa och kan bara säga positiva saker om dem.
Även fast de är varma har jag använt med på alpinturer under sommaren. Funkade även att klättra rent berg 4:a klättring utan problem.
 
Trango Ice. De senare är riktigt bra anpassade för isklättring i nordiska förhållanden, har själv klättrat främst i norrbotten med dem. De är inte för stora och klumpiga, relativt smidiga faktiskt och tillräckligt varma för de temperaturer som händerna klarar av att klättra i.

Vilken temperatur pratar vi om? Känns dom kalla att stå och säkra i pga den tunna sulan? Hur är dom i storlek? Ska man upp ett snäpp i storlek för att få plats med sockar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin H Små storskor? Isklättring 2
sfrge Angående storskor. Isklättring 1
Kvitrafn Storskor, vad kör ni med? Isklättring 6
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
layback Storskor vs. telispjäxor Isklättring 3
perskane storskor-konstiga fötter Isklättring 1
salis Storskor? Isklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.