Storlek Scarpa Vega

Ska till och köpa ett par Scarpa Vega, men har inte hittat dem i nån affär där jag kan prova utan jag måste beställa.

Min fråga är då? Vilken storlek ska jag ha?
Har hittat diverse omvandlingstabeller, men min svenska storlek varierar mellan 42-44. Är Vegan stor eller liten i storleken?

Dessutom ska jag upp på höjd och fötterna kan svälla. Vidare vill jag gärna ha aningen stora skor så jag får plats med många par sockor.

Jag tänker köpa modellen med "High altitude inner", men alla synpunkter är av intresse.
 
Vega

Hej! jag hadde samma problem.. jag har storlek 42 i alla mina skor, så jag satsade på 42 or:)
En annan sak är ju att jag har väntat på dom i typ en månad nu och sitter fortfarande och fryser om fötterna:) (addnature)
Hoppas storleken passar sen nr jag får dom (torsdag).
du kanske ska köpa storlek 43 då kanske?
Dom är ju ganska stora och klumpiga, så jag vill inte ha för stora i onödan:)
ha det bra! Mvh -Christofer
 
En variant kanske skulle kunna vara att försöka hitta en butik som säljer scarpas telis/randoné-pjäxor ell vadringskängor. Skulle kunna ge en ledtråd om storlek.
Scarpa anses annars ha relativt smal läst på sina skor.
 
Du får jättegärna berätta vad du tycker om dem när du får dina Christoffer. Vore skoj att höra. Är det den vanliga versionen du beställt eller den med extra varma innerskor?
Själv fryser jag lätt om fötterna så jag satsar nog på den varma.

Lycka till med dina äventyr framöver!


Bra idé det där med att testa andra Scarpa-skor. Ska ta och göra det få se.
 
Hej!

Vist, jag hör av mej när jag får dom, men Addnature.com har ingen koll alls tycker jag, som det ser ut nu får jag dom inte denhär veckan heller:(
Väntat typ en månad nu..
 
Ah, typiskt jobbigt att inte få dojorna. Man vill ju ha sakerna nu!

Tror jag tar och bestället ett par idag eller imorrn. Få se vem som får dem först :)
 
hehe

Mina är i sverige iaf, får dom på måndag hoppas jag.
men då är dom säkert för små:)
hoppas jag får dom innan jag ska till aconcagua, annars får jag ändra adressen;)
 
Provade ett par 11,5 och de var stora, men inte så stora som man skulle tro. Jag har väl typ 43-44 och 11,5 är väl typ 46-47. Affären hade bara den storleken, men å andra sidan reas de ut för ca 600 kr.
 
Oj, det låter billigt. Då har man ju råd med massor av strumpor att fylla upp med.

Vad var det för affär? Tror dock att det är för stort för mig. Lutar åt att det blir stl 10.....men man blir ju lite sugen för 600 spänn.
 
Är utomlands så det är en bit att åka. Butiken säljer ut lite fjolårsprodukter. Enda riktigt prisvärda är Vegorna. Undrar dock hur länge dessa Vegor legat på hyllan - de har nämligen bleknat lite på skaftet. Sulorna såg däremot fräscha ut. Kanske stått i skyltfönstret?
 
Små storlekar?

Min egen erfarenhet är att Scarpa fortfarande är små i storlekarna även om det är bättre än för några år sedan. Jag har provat Vegan i största storleken jag hittat i Sverige (47) och jag tyckte den var för liten för mej som normalt har 45. Då vill jag i och för sig ha en del utrymme runt tårna för att de inte ska bli alltför "kantstötta" vid nedstigningarna. Jag tycker att storskor generellt är små i storlekarna. De sista jag köpt är ett par Salomon storskor i stolek 46,5 som än så länge känns riktigt bra. Jag har ett par gamla Scarpa av annan modell i storlek 47,5 som möjligen är en aning stora, men jag har ändå gått och klättrat en hel del utan problem. Jag har normalt ett par tunna och ett par lite tjockare vandringssockor på mej. Försök få tag i ett par att prova ordentligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.