Stitch and glue

Jag har letat runt på nätet och tittat på olika hemmabygda kajaker. Nu undrar jag om någon har viktuppgifter på en färdig stitch and glue-kajak.

/jb
 
Det beror ju på såklart.... (tex; modell, detaljutförande samt hur mycket material man lägger på.)

Jag hade ställt frågan till Björn Thomasson, direkt till honom via hans site...
-p-
 
ungefärlig vikt

Tack för svaret.
Självklart beror det på modell, extrautrustning, materialval osv. Jag är mest intresserad av en ungefärlig siffra. Har fått för mig att en stitch and glue-kajak väger 25kg och uppåt, plywood är väl tungt? (vet att det finns olika sorters plywood, men är billigt=tungt?)

/jb
 
Re: ungefärlig vikt

Jörgen B; sa:
.. plywood är väl tungt? (vet att det finns olika sorters plywood, men är billigt=tungt?)

Nja, snarare tvärtom. Den tyngsta plywooden är nog den som kallas flygplywood inom modellflygkretsar. Den är gjord i björk i hysteriskt tunna lager och blir väldigt kompakt. Jämfört med den så framstår billig byggplywood som närmast porös. Mycket tjockare lager och lägre densitet på råmaterialet.
Sen överlappar inte de båda typerna särskilt väl vad gäller vilka tjocklekar de används i, vilket ställer till jämförelsen litegrann.
 
20 kg ungefär

Det verkar som om man får räkna med att en stitch and glue-kajak väger ungefär 20 kg.
Tack för all info
/jb
 
Min erfarenhet är att S&G och strip hamnar rätt nära varandra i vikt - någonstans mellan 12 och 25 kg - och att de skillnader som ibland hävdas handlar mer om byggarens handlag och prioriteringar. Ibland anges att plywood kan blir lättare genom sin formstabilitet och styrka (tex 4 mm till skrovet och 3 mm till däcket för ett riktigt lätt bygge), men då glömmer man att vartannat skikt i plywooden har fel fiberriktning, vilket måste kompenseras med mer material eller mer glasfiber - och i billig plywood står de "felriktade" mittenskikten för det mesta av materialvolymen. Sedan förlorar man också lite styrka genom att ytorna är plana, medan strip ofta är välvda med skalverkan som en viktigt del av styrka och styvhet. De skarpa slagen blir också ömtåliga jämfört med rundade slag. Vidare är billig plywood inte homogen - det finns håligheter och trä av skräpkvalitet i innerskikten som med tiden leder till röta inifrån. Marinplywood är rejält dyr men håller hög kvalitet i alla skikt. Det är nog snarast så att strip har potential till lägre vikt med bibehållen styrka om man fokuserar på just det - det kommer inte av sig själv. Fördelarna med plywood är snarast lite tidsvinst under bygget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.