Stitch and Glue?

Hej alla!
Nu kom jag in på en ny (ny för mig) tanke vad gäller kajakbyggeri. Jag kollade lite på guillemot kayaks och deras night heron i stitch and glue version och jag tycker den ser kalas ut.
Jag hittar däremot inte så mycket info om stitch and glue tekniken på internet (kanske nån vill hjälpa mig med det). Jag funderar på om det verkligen behövs ett lager glasfiber på VARJE sida om plywooden? Jag tänker mig att plywood har en annan hållfasthet iom att den redan är uppbygd i lager. Jag tänker mig att det skulle kunna sparas någon slant och något kilo om man bara glasade utsidan och lade kanske ett slitlager i sittbrunnen och bakom sargen. Tror ni det är dumsnålt eller funkis? Någon som byggt en stitch and glue som har lust att förtälja lite? Jag får uppfattningen att det går med lite vilja att få ett sånt bygge klart på under två veckor (bygge varje dag utan längre uppehåll), men det kanske är lite väl optimistiskt?

Vad tror ni?
/Samme
 
Jag tror du skall räkna med att glasfibra båda sidor – dels för att få ett symmetriskt laminat (osymmetriska laminat fungerar som bimetaller) och dels för att plywoodens tunna ytskikt inte är speciellt tåliga (fernissa och färg skyddar inte alls på samma sätt som epoxi/väv). Det finns anledningar till plywoodbåtars dåliga rykte. Marinplywood av toppkvalitet är OK men kostar en rejäl slant. Annars har just inkapslingen med epoxi/glas inneburit en äreräddning för plywoodbåtbygge.

Enklast, mest effektivt men inte billigast, är att laminera plywooden innan flaken sågas ut (plastfolie-väv/epoxi-plywood-väv/epoxi-plastfolie-väv/epoxi-plywood-väv/epoxi-plastfolie etc). På det viset blir alla sidor ordentligt laminerade och finishen bra från början – sparar mycket slipjobb senare.

Sedan skall du inte räkna med någon avgörande tidsvinst jämfört med stripbygge. Det tar inte många timmar att häfta ihop ett stripskrov, och att snedlaska plywoodflaken till tillräcklig längd är inte heller gjort i en handvändning. Men det som sedan tar den allra mesta tiden är sådant som är gemensamt för båda metoderna: montering skrov/däck, sittbrunnssarg, beslag, skott, luckor, skädda/roder, ytbehandling etc.

Att klämma in ett sådant projekt på två veckor är teoretiskt fullt möjligt, men räkna inte med det om det är första kajakbygget.
 
Du har nog helt rätt Björn. Just det där om enkelsidiga laminat och deraas olika reaktion till temperatur har jag inte tänkt på. Det får bli både insida och utsida.
Jag beställde ritningar igår från guillemot (S&G Night Heron). Var det under ett karaktärs-svagt ögonblick i mitt liv får tiden utvisa. Det jag tänkter mig vinna i tid är uteslutande av montering av spantmallar och allt mätjobb som ett strippbygge innebär i inledningstadiet. Nog må jag använda något spant här och där för att få allt i rätt form, men jag räknar kallt med att båten bygger sig själv i avseende på form.

/ Samme
 
Nu har jag hittat lite mer info på one ocean kayaks och jag tror jag får ta tillbaka min förhoppning om att slippa mäta och göra enormt mycket förarbete...
Ja, det kanske var en karatärs-svag del i mitt liv ändå, men nu har jag ändå tagit första steget till att bygga en egen kajak...

/Samme
 
Bimetalleffekten var en bra liknelse, men jag föreställer mig att det kanske inte är temperaturen som s a s är boven. Fukt och kanske själva epoxyn är väl det som mest påverkar träet olika på de olika sidorna om man inte gör symmetriska laminat.
 
samme83; sa:
Det jag tänkter mig vinna i tid är uteslutande av montering av spantmallar och allt mätjobb som ett strippbygge innebär i inledningstadiet. Nog må jag använda något spant här och där för att få allt i rätt form, men jag räknar kallt med att båten bygger sig själv i avseende på form.
/ Samme

En vanlig uppfattning bland professionella båtbyggare är att man tjänar tid på att sätta upp fasta spant även vid S&G-bygge. Tanken är att spantmonteringen är ett engångsjobb, som ersätter en massa kontrollmätande och stagande med improviserade fixturer för oregerliga plywoodflak som skall sys ihop fritt i luften och helst bli någorlunda symmetrisk.
 
btd; sa:
samme83; sa:
Det jag tänkter mig vinna i tid är uteslutande av montering av spantmallar och allt mätjobb som ett strippbygge innebär i inledningstadiet. Nog må jag använda något spant här och där för att få allt i rätt form, men jag räknar kallt med att båten bygger sig själv i avseende på form.
/ Samme

En vanlig uppfattning bland professionella båtbyggare är att man tjänar tid på att sätta upp fasta spant även vid S&G-bygge. Tanken är att spantmonteringen är ett engångsjobb, som ersätter en massa kontrollmätande och stagande med improviserade fixturer för oregerliga plywoodflak som skall sys ihop fritt i luften och helst bli någorlunda symmetrisk.

Måhända att köpet av ritning kanske är gjort på fel grunder, men nu är bollen i alla fall satt i rullning. Förhoppningsvis mynnar det ut i att jag har en rolig kajak att paddla...

/Samme
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.