Stetind?

Funderar på att klättra sydpillaren på Stetind i sommar och undrar om det finns någon som varit där och kan ge tips på t.ex. vilket rack som är lämpligt och så vidare.
 
Stetind!

Jag har klättrat det som heter sydvästpillaren tror jag och där gick det bra med det vanliga, typ 2 set kilar och 1 set friends. Jag klättrade de översta 10 replängderna, dvs inte de 10 första för det sägs att de inte är så fina. Kan ta reda på mer om det är samma tur som du ska göra.

Fin tur som jag varmt rekommenderar, även om fjället kändes smått skräckinjagande i början (min första stora klättertur), men framför allt är det otroligt mäktigt och spektakulärt. Fundera gärna på hur själva toppen uppkommit, halshugget ägg liksom och lite svårt att veta var på toppen som högsta punkten är. :)

/Helen
 
Nej, det är inte samma led, men väl ett intressant alternativ. Vi hade tänkt stanna några dar för att kunna pricka in fint väder och om vi lyckas få flera sådana dagar kanske vi klättrar flera turer.
 
Mer info!

Vilken svårighetsgrad? Svårtillgängligt? Tidsåtgång? Andra alternativ? Verkar vara ett häftigt berg, har läst lite om det men det vore roligt att höra lite mer!
 
Jag gjorde Stetind 1997 och är nog en av de finare turer jag gjort. Kan iofs bero på vädret som för en gångs skull bestod av sol och åter sol. Lite svårorienterat på ett ställe, kommer inte ihåg vilken replängd, men det är vid foten av ett jättefint dieder som man lätt lockas att klättra vilket alltså är fel. Gick fint att ta sig upp där också, men då är graden 7-. Klättringen ovanför andra ringbandet är otroligt fin, ihållande 5/5+ klättring med några 6:a passager. Bra med luft under fötterna är det oxå. Nedstigningen anser jag vara kruxet :) Inget för onyktra om man säger så...
 
Vet ej...

Jag vet faktiskt inte var på higsport den ligger jag hittade den när jag knappade in "Stetind" på en sökmotor och kom direkt dit.
 
Sydpillaren?

fjelltur; sa:
Jag har klättrat det som heter sydvästpillaren tror jag /Helen

Efter att ha kollat på nätföraren är jag osäker på om det inte var sydpillaren vi klättrade i alla fall. Annars var det gullfisken, men den innehåller nån grad 6 klättring och nått sånt var det definitivt inte.

Spelar kanske ingen roll, men det är en fin tur som kan rekommenderas.

/Helen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.