Stegjärn och telemarksskor.

Halloj!

Vad ska man tänka på när det gäller stegjärn som ska användas till toppturer och passa till telemarksskor?
Funkar de flesta modeller eller finns det specialare som lämpar sig extra bra?

Tacksam för tips och råd.
 
De flesta stegjärn sitter inte på telisskor, för "frambygeln" brukar vara för smal. Jag har själv Black Diamond Sabretooth step in, som sitter mycket bra på Crispi CXT. Sabretooth är dessutom en av de bästa universalstegjärn, som fungerar mycket bra i nästan alla förhållanden. Passar okså ganska bra för vertical is. Jag har hört, att Grivel 2F (samt kopier av Stubai) passar också på telisskor, men har inte själv provat. Prova också Grivel G10 Wide.
 
Använder Grivel G10 Wide till telisskorna och det funkar perfekt. Obs att dom finns i två längder, där ca stl 45 är gränsen.
 
Långa fronttaggar

Just läppen på telispjucken gör att många stegjärn inte får några fronttaggar kvar att klättra med. Det är väl ett större problem ju brantare det blir, men jag har iaf irriterat mig en hel del på min kombination T1 och Grivel F2. Numera släpar jag hellre på två par pjuck.
 
Tackar för alla tips, mycket uppskattat!
Det lutar åt BlackDiamond då jag kan få tag på dem hos min lokala handlare.

mek, fafner: Upplever ni också några problem som brandmansmicke beskriver med att det inte blir så mycket kvar av frontaggarna på era BlackDiamond stegjärn?

/Micke.
 
Du kan flytta dem rejält

De kan justeras ganska mycket, se:
BDbionic.jpg

T1:eek:r (gamla modellen)

Du kan flytta fronttaggarna ca 1cm mer framåt om du skulle vilja.


[Ändrat av fafner 2004-02-08 kl 14:58]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
thureb Ny fråga om stegjärn Telemark 5
Coqrouge Stegjärn för telispjäxor Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.