Stänkskärmar av metall - alltmer sällsynt?

Det har slagit mig att till och med Skeppshults spjutspetsmodell har plastskärmar, däremot kostar man på rostfria ekrar och kevlardäck.

Allt annat på cyklar kan vara påkostat, men inte när det gäller skärmar. Det kan väl inte kosta så mycket mer i tillverkningskostnader att även ha skärmarna i hållfast metall?
 
Hållfast metall? Om skärmarna skall vara hållfasta och av metall så kommer de att väga mycket mer är plastskärmar.

Skärmarnas syfte är ju att förhindra stänk, det gör ju lätta och billiga plastskärmar utmärkt.

En metallskärm som skadas blir bucklig och är inte så lätt att rikta. En plastskärm är det bara att byta ut.

Prismässigt skulle jag gissa att plastskärmarna kostar ungefär 1/20-del av plåtskärmar. Det behövs ju bara en form som man trycker in plast i. Plåtskärmar måste bockas och falsas i avancerade maskiner och antagligen måste det stansas lite fästhål och sånt också.
 
Gilles Berthoud

Se mitt inlägg på nedanstående tråd.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37405&pagenumber=2
Dessa skärmar är fantastiska! Har provat många olika typer av skärmar och de har alla åkt av efter ett tag.
Vad gäller vikten så är de betydligt lättare än de rfr skärmar som monterades på cyklar under 70-talet. Stagen är av Aluminium. Skärmarna har en fals på insidan som förhindrar sprut då man cyklar i våt väderlek. Jag behöver knappt tvätta cykeln längre och väskorna är fräsha trots en tur i regn. Är dom dyra? Jag betalade 240:- för en komplett uppsättning hos http://www.veloform.se i Göteborg. Det är lite handpåläggning för att få dit dom. Inte det att de har dålig passform men man får passa in dom över hjulet, märka ut hål och borra själv. Kanske inte en lösning som passar alla.

/Benny
 
Gilles Berthoud

Kan bara hålla med bennys om att Gilles Berthoudskärmarna är väldigt bra. Och även vackra att se på. Eftersom jag inte är någon gramjägare så har jag inte vägt dem. Berthouds stänklapp av läder däremot tror jag väger minst lika mycket som skärmen i sig, men en sådan behöver man ju inte nödvändigtvis ha. Priset på 240 kr är väl inte så mycket dyrare än ett par SKS-skärmar i plast?
 
Priser på skärmar

varierar rätt mycket. SKS Raceblade plastskärmar kostar 3-4 ggr mer än Biltemas plåtskärmar. Vilka som har längst bästföredatum vet jag inte men jag ser stänkskärmar som förbrukningsvara, om man cyklar mycket och på vintern vilket en Skeppshultare bör tåla, så blir det förr eller senare utmattningsbrott.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.