Stabilitet hos Seagul Elite

Har läst att några har vissa problem med stabiliteten särskilt i början innan man vant sig vid sin "Seagul Elite".
Jag har köpt en "Elite" i kolfiber med vikten under 17 kg komplett! Olastad var denna kanot för mig som inte är någon gammal tävlingkanotist rank vid sjögång.
För att råda bot mot detta köpte jag en extra original (blå) skumsits utan "bottenplatta" för ett par hundralappar.
Jag snedsågade bort "tårtbitar" ur dom yttre delarna av skumsitsens undersida med en vass fogsvans så att sitsen följde bottenformen på kanoten. För att fylla ut det återstående tomrummet mitt under sitsen tejpade jag fast två bitar liggunderlag med dubbelhäftande matt-tejp på sitsens undersida. Jag tejpade bitarna så att det blev en slits kvar i sitsens undersida stor nog att ge plats åt aluminiumprofilen som är fastplastad i kanotens botten, detta styrde sitsen rätt i sidled. Liggunderlagsbitarna snedsågades därefter så att hela sitsens undersida följde kanotbotten. Slutligen tejpade jag sitsens undersida med slitstark "sifferduk" som jag köpt hos en segelmakare(duken är självhäftande och används av segelmakare att klippa ut siffror mm till segel).
Med dessa åtgärder har jag sänkt sitsen med fyra centimeter och på detta sätt fått en kajak som jag upplever som stadigare än "Off shoren", men med bibehållen snabbhet.
Efterhand som jag vant mig vid kanoten kan jag använda den högre originalsitsen vid allt större sjögång. Den lägre sitsen har jag dock alltid med mig som säkerhet om förhållandena skulle bli för tuffa.
Slutligen om "Eliten": Tungt lastad är den hur trygg som helst, särskilt med den låga sitsen. Har paddlat i sällskap där man i tex. "North shore" kanoter känt otrygghet, särskilt i grov sned medsjö, medan "Eliten" är helt kontrollerad.
Olastad är kanoten ett fantastiskt träningsredskap med "obegränsad" toppfart, dessutom vakar den utmärkt (olastad) och rider lätt ovanpå vågorna vilket medför att man under normala förhållanden inte behöver sittbrunnskapell.

Hälsningar Jan Lundgren / Karlstad
 
Sitt rätt!

Hej Jan!
Det verkar vara många som har problem med att sitta rätt i både eliten och offshoren. Det finns många inlägg här som handlar om just detta. Jag funderar på varför VKV inta kan lösa detta problem på ett bra sätt. De senaste varianterna på sitsar som VKV har verkar lite klumpiga tycker jag. Själv har jag inga problem med att sitta bra och länge i min egen kajak av annat märke.

Nåväl, min sambo som har en offshore har gjort samma upptäckt som du; tar man bort orginalsitsen så att man kommer ner lite, så ökar kontakten med kajaken och man upplever den som stabilare. Han inhandlade skumsitsen utan botten, och det verkar vara en bra lösning. Helst skulle man ju vilja ha nån typ av "backstrap" för ryggen också, men man kan tydligen inte få allt.
 
Sittkomfort VKV

Tack för ditt snabba svar, jag antog att fler hade upptäckt detta med sitshöjden. Beträffande komforten håller jag med dig, det känns inte bra att paddla längre än ca två timmar mellan bensträckarna. Detta är ju dock inte nåt stort problem utom vid längre överfarter. Har någon nåt tips?, Thermarest?
I North shore kajakerna och tex Caribou kan man ju sitta längre i utan att få träsmak.
Ryggstödet använder jag mig inte av överhuvudtaget när jag paddlar aktivt, tycker man paddlar mer effektivt och är rörligare utan stöd då ju hela överkroppen roteras. När jag däremot vill vila mig tycker jag VKV's fula uppblåsbara ryggstöd är mycket bekvämt.

Hälsningar Jan Lundgren
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.