SSSK's hemsida???

Hej,

Undrar om någon har koden till sssk's hemsida med israpporter. Skulle bli jätte glad att få tillgång till guldgruvan.
Tack på förhand!
 
Koden är...

he he, bra försök, lär inte uppskattas av SSSKs styrelse. Verkar som om ditt inlägg snarare hör hemma i "fiske"-forumet här på Utsidan. Vill minnas att det inte var så populärt när Dagens Nyheter (eller SvD?) publicerade koden i tidningen för några år sedan. Israpporten är en medlemsförmån, argumentet att folk som inte har kunskap om isar inte skall ha tillgång till den är också ganska bra. Även om det är lite dubbelt, kan vara bättre att informera så bra som möjligt om isarna till så många som möjligt för att folk inte skall ge sig ut på för dem helt okänd is. Medlemsavgiften är inte så hög, fast det är ju lite jobbigt att bli medlem i SSSK. Frågan är om det blir helikopterkompensation från den som avslöjar koden den här gången oxå (om någon minns den skrönan).

-Palle
 
Har inte hört skrönan

Snälla, dra skrönan om SSSK. Det kanske kan ytterligare cementera mina förutfattade meningar om SSSK's patriarkala attityder. (Lite konstigt är den dock, klubben, folk säger att det är trevligt att vara ute med dem???)
 
Skulle förvåna mig...

Det skulle förvåna mig om någon av dom släpper koden, då dom är så rädda för att träffa andra på isen.
Men dom tar gärna imot våra tipps, men att dela med sig nej,nej.

Men jag vet att dom for förbi Gnesta och Björnlunda på morgonen idag, troligtvis åkte dom på Båven mellan Sparreholm och Tuna gård (Stjärnhov) men jag är ej säker.
 
Vad betyder patriarkala

Ursäkta Arvid men vad betyder patriarkala, sådana ”fina” ord ingår inte i mitt ordförråd, men det gör kanske detsamma.
Alla SSSK:are jag under träffat på isarna de senaste 20 vintrarna har varit trevliga, välutrustade och kunniga personer. Speciellt minns jag mitt hittills enda möte med Axelandra von der Decken (vilken krutgumma), och mina möten med Sven Wolter (den riktige Sven Wolter, inte skådisen), och jag ser fram mot att möte dem på isen igen.

Per Brune /Västerås
 
Patriarkala

Jovisst, jag har faktiskt varit ute på tur med SSSK (fast på in-lines) och det var naturligtvis trevligt. Det som mitt skämt om patriarkala attityder syftade på var att jag haft oturen att träffa på endel typer på isen som med en blandad faderlig ömmhet och stränghet tillrättavisat mig för att jag t.ex. bär min ispik på ett icke reglementsenligt sätt. Vidare tycker jag att dom är ganska roliga när dom samlas på morgonen, proceduren är något i denhär stilen:
1) Kaos råder, prylar överallt
2) Någon visslar i en pipa och som ringar på vattnet skingras kaoset
3) Grupper inordnas med militär precision
4) På given signal lämmnar först grupp 1 (snabbast åker först), sedan grupp 2,3,4 och på ett mer civilt sätt avmarcherar sedan grupp 5 (som är långsammast).

Detta förfarande ser vid första anblicken ut som en typ av friluftsliv som jag inte bedriver. Jag föredrar att göra det i goda vänners lag efter eget behag. Vidare hoppas jag att ingen tar illa upp av mitt uttrycksätt, SSSK'are har nog redan lärt sig att hantera folk som driver med deras verksamhet, det är ju ett ganska tacksamt ämne att skämta om.

Jag slog upp patriarkal i Sv. akad. ordlista :
BETYDELSE: patriarkalisk (se d. o. 1, 1 a o. b); äv. (etnogr.) om samhällsskick l. styrelseform hos vissa primitiva folk: som kännetecknas av l.
grundar sig på förhållandet (att släktskap räknas företrädesvis på fädernet o.) att egendom, rang o. rättigheter ärvas företrädesvis på
manslinjen (motsatt: matriarkal).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.