Varför släpper inte SSSK och de andra klubbarna som gör israpporter dessa till allmänheten

  • Trådstartare thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
  • Start datum

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Varför släpper inte SSSK och de andra klubbarna som gör israpporter dessa till allmänheten

Hej Ola.


Ett par skäl som är tunga för oss gör att vi inte kommer att släppa israpporter vidare till icke
medlemmar.


Vi ger våra medlemmar information om isar som är livsfarliga för personer som inte har sällskap,
kunskap, utrustning, erfarenhet och omdöme med sig på isarna. Vi skulle kunna drabbas av
skadeståndskrav (enligt juridisk expertis) om vi hävdade att en is var OK som senare någon
förolyckades på.


Israpporteringen inklusive datorer åt 8 israpportörer telefonsvarare www-server faxar
telefonabbonemang mm kostar våra medlemmar i storleksordningen 400 000 Kr per år, en stor del
av medlemsavgifterna. Om vi släppte dessa rapporter gratis skulle många sluta som medlemmar.
Skulle trafiken på vår internetsite och telefonsamtalen till vår telefonsvarare öka väsentligt skulle vi bli
tvungna att betala mycket mer för dessa tjänster.
Dessutom kan vi som ideell förening inte sälja israpporter utanför föreningen av skatteskäl.


Vi utbyter också isuppgifter med lokalföreningarna runt Mälaren och denna säsong kan man som
SSSK medlem lyssna av Västeråsklubbens isläge och tvärt om via den gemensamma
telefonsvararen.


Vi utbildar blivande medlemmar och låter dem "åka upp" på naturis innan de får tillgång till isläget via
telefonsvare och e-post/internet. Västeråsklubben har samma system.


Vi har flera medlemmar i Strängnäs och Mariefred som åker tillsammans och utnyttjar vår israpport och förser oss med isuppgifter.


Du är välkommen som medlem också. För närvarande har vi inga planer på ett
medlemskap som inte skulle omfatta rätten att åka med på våra turer. Vi ser utbildningsvärdet av att
då och då åka med på turerna som så stort att alla medlemmar bör ha den möjligheten.


Thure Björck ordförande i SSSK


Ola Zetterholm skrev:



Hej.
Mittnamn är Ola Zetterholm och jag bor i Mariefred.
Jag är mycket förtjust i att åka långfärdsskridskor och undrar varför era
israpporter inte är tillgängliga för alla?
Att vara medlem i SSSK. är ingen stor idé för mig då det är långt till
Stockholm.
Tidigare använde ni argumentet att era telefoner blev blockerade av alla
som ringde men det argumentet håller ju inte för Internet.
Jag vore tacksam för svar och ett bra skäl. På sätt och vis så riskerar ni
issäkerheten.
ola.zetterholm@spray.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.