Spontan tältning i stockholmsområdet??

Tjena gott folk!

Nu tänkte jag få med min promenadglada pojkvän ut på en första hike! Jag har tidigare vandrat runt framför allt vättlefjäll i Göteborg, men nu är det alltså Stockholmsområdet som gäller :)

Jag tänkte mig att man skulle hitta något fint ställe som inte allt för svåråtkomligt (nu menar jag absolut inte att jag vill gå på en grusad väg, men jag vill gärna hitta hem då jag inte riktigt känner till trakterna). Skulle vilja komma ut med tältet, gärna någonstans där det finns fiskemöjligheter (sjö eller hav spelar mindre roll). Tänkte att man kanske kunde hitta något mysigt men inte allt för tätbefolkat ställe i närheten av en led, eller något liknande...

Well, alla förslag mottages med största tacksamhet! Jag vill som sagt inte skrämma bort killen, men vi har varit ute och gått mycket innan och jag tänkte att nu är det tältning som gäller!

Tackar tackar !
 
Jag har tältat en natt i Tyresta-resevatet och gått där totalt tre gånger. Det är väldigt fint att knata runt i och brandområdet är klart intressant och annorlunda. Det är ju inte direkt fjällen som jag jämför allt med men helt OK.

Det är upptrampat vid vindskydden och runt sjöarna men fint ändå. Det ska normalt finnas ved vid eldplatserna. Vi sov vid Stensjön och gick från Tyresta by. Då tog vi en ganska lång väg som blev totalt 18 km. Annars kan man om man har bil parkera lite varstans runt om reservatet. Det var rätt mycket folk vid Tyresta by. När vi startade från Åvaån och gick till Stensjön såg vi bara tre pimpelfiskare. Vill man undvika folk så bör man försöka räkna ut ställen så långt från parkeringsplatserna som möjligt.

http://www.tyresta.se/?page_id=230
 
Andra fina områden är runt Lida friluftsgård (söder om Tullinge) eller Bogesundslandet (nordost om Stockholm, nära Waxholm). Sen har ni ju de större öarna i skärgården, som Utö.
 
Underbart!

Först vill jag tacka för alla hjälpsamma svar, tack tack!

Nu är det såhär, att vi tar oss från Haninge med kommunaltrafiken, och så går därifrån, så vi har inte möjlighet att åka hur långt som helst. Jag skall absolut kolla upp alla tips, och så kanske man kan få ut någon bra rutt. Är det någon som vet var man får tag i bra, detaljerade kartor över området?
 
Bor du i Haninge och åker lokalt så är ju Tyresta klockrent. Kanske 5 km från Haninge till Tyresta By. En detaljerad kart finns om du kollar min tidigare länk. Bara att skriva ut och sticka iväg :) Det är lite grusväg närmast P-platserna men blir snabbt stig. Se till att ni går genom brandområdet bara så får ni se lite annorlunda natur. Go tur!

Först vill jag tacka för alla hjälpsamma svar, tack tack!

Nu är det såhär, att vi tar oss från Haninge med kommunaltrafiken, och så går därifrån, så vi har inte möjlighet att åka hur långt som helst. Jag skall absolut kolla upp alla tips, och så kanske man kan få ut någon bra rutt. Är det någon som vet var man får tag i bra, detaljerade kartor över området?
 
Haninge-Huddinge eller Haninge-Nynäshamn är två alternativ att fundera över... eller en vända Haninge - Paradiset - Huddinge och sen buss tillbaka.

Sträckan Nynäshamn-Haninge går utmed pendellinjen och kan förkortas och förlängas vid behov.

Alla sträckor jag nämner går utmed Sörmlandsleden, förutom Paradiset som är ansluten till leden.

/Thomas
 
perfekt!

Detta är ju helt fantastiskt!

Tack så hjärtligt, nu är jag redo att ge mig iväg :) Jag uppdaterar er alla på hur det gick så fort jag är tillbaka!
 
Även om du aldrig återkom med hur äventyret gick så skulle även jag vilja rekommendera Sörmlandsleden, och ifall du bor i Haninge att faktiskt utforska Tyresta.

Jag har själv varit där ett antal gånger nu senast för bara nån vecka sedan, vi var ute på hajk i 4+ dagar genom området och korsade Tyresta, slog läger vid Trehörningen. Mycket vackert område måste jag säga, att äta frukost vid porlande bäckar och en större sjö var djupt uppskattat. Dagen efteråt utforskade vi bl.a fornborgen nordöst om Stensjön och beklättrade "berget" och slappade iväg nån timme med att ligga i solen där ovanför trädtopparna och blicka nedåt mot öarna som plötsligt tycktes så små där nere.
Tyresta är tillräckligt stort för att tåla utforskas flera ggr och det är relativt säkert, även om jag inte tror att man överlever ett fall ens på de lägre höjderna ifall man snubblar, men det är ju frivilligt att bege sig utanför märkta leder.

F.ö finns det minst 30-talet natur-reservat i Stockholm som är tillräckligt stora för att hajka och campa i (runt 230 mindre), vissa många kvadratmil, andra mindre, men oavsett naturrika.
Jag rekommenderar att man plockar upp "Utflyktsguide till 33 skyddade naturområen i Stockholms län", den ges ut av Länsstyrelsen och man kan plocka upp den lite varstans. Jag plocka upp min kopia på Naturkompaniet vid Hantverkargatan för någon tid sedan. Min avsikt är att utforska varenda en :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.