Tältning i skog (ej vandringsleder, avskilt) - Halland/Blekinge/Småland

Hej!

Jag och en vän har gått mycket vandringsleder men vill nu campa inne i en skog utan vandringsleder. Vi siktar på 3-4 dagar tältning. Det viktiga för oss är att det är avskilt och relativt stort för denna upplevelsen. Får gärna vara en sjö i närheten.
Har kollat lite på Åsnen, verkar vara ganska populärt men väldigt fint. Kanske inte är så mycket folk nu i Coronatider heller.
Undrar om ni har något tips på en stor avskild skog i dessa områdena?
Tack på förhand! /M
 
70% av landyta växer det skog på. Gör en kartstudie var det saknas vägar och där har ni er skog. Svårare än så är det inte.
450 295 km² x 0,7 = 315 206 km² bör väl räcka.

go tur
 
Timmervägar brukar sluta med en vändplats, många ligger bara ett par hundra meter från någon av alla våra sjöar. Försök hitta en sjö med höjdlinjer kring så ni slipper tälta i sjödimman.

Det finns 1000-tals.

Min favorit att få njuta skogens ljud i ensamhet. Fritt Österläge ger morgonsol.

go tur
 
Sjön Djup

Hej.
Kan ni tänka er att dra lite längre norrut? En bit in i Dalsland finns ett ställe som heter Ånimskog. Där finns en sjö som heter Djup. Ett reservat som heter Sörknatten. Det är en otroligt häftig plats! Där spelades stora delar av Ronja Rövardotter in, alltså den där Rövarborgen låg, där Ronja går in och ut i borgen och utsikten över sjön. Det är sjön Djup de ser ut över. Inte allt för mycket folk, inga direkta leder även om det finns småleder inom reservatet.
Superfint! :)
 
Bumpar denna tråd.

Jag är ute efter en härlig vandrimgsrutt i Småland. Önskemål är gammelskog/urskog (om det existerar i småland).*
En rutt på ca 2-5 dagar samt gärna ödsligt med lite människor. Skriver detta med hopp om tips ifrån någon med erfarenhet av området. På sommaren är ju folkströmma oundvikligt så siktar på höst/vinter men om lusten blir för.stor så blir det i sommar trots allt.
 
Bumpar denna tråd.

Jag är ute efter en härlig vandrimgsrutt i Småland. Önskemål är gammelskog/urskog (om det existerar i småland).*
En rutt på ca 2-5 dagar samt gärna ödsligt med lite människor. Skriver detta med hopp om tips ifrån någon med erfarenhet av området. På sommaren är ju folkströmma oundvikligt så siktar på höst/vinter men om lusten blir för.stor så blir det i sommar trots allt.

Min erfarenhet av Store Mosse nationalpark på vintern är att det är en ödslig plats med skog som ger vildmarkskänsla. Vissa myrar kan vara utmanande att ta sig över när isen ligger då spänger ibland låg under is - krävde lite kreativ isbrytning. Men, jag har väldigt fina minnen därifrån!
 
Det blev en vandring på ca 38km vildmarksleden i uppvidinge kommun. Vi hade väldigt tung packning ca 25-35 kg var. Vi ville ha en utmaning, vilket vi fick då det var vitvis högland och mycket regn. Rekomenderar verkligen denna led. Vi stötte bara på ca 5 pers i slutet av leden då man närmar sig bebyggelse.

Tack för era tips!
 
När jag var yngre och mina föräldrar hade en sommarstuga n Anbey vid Vrangsjön så var vi flera ungdomar där och bodde på granngårdar.
Då planerade vi att vandra upp till en sjö som heter Försjön och där skulle vi låna/sno en båt och ro ut till en ö med packningen. Sedan skulle 2 ro tillbaka med båten och simma tillbaka över sundet ca 150-200 m.
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/?e=496669&n=6414070&z=8
Några av oss sov i tält andra under bar himmel. Vi var där ute i ca 18 tim första gången och sedan gjorde vi om det någon gång. Under natten kom det ut en älg till ön som var ca 5-10 m max från 2 av oss. Vi låg blixt stilla och lyssnade. Vi fiskade så att vi fick kvällsmat. Vi skötte oss och inga dumheter. Regelrätt eldstad. :) Här kommer en annan karta. Leta efter Vrangsjön, Försjön och Kopparp så har du riktmärken.
 

Bilagor

  • 20200608_184404.jpg
    20200608_184404.jpg
    40.4 KB · Visningar: 331

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...