• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sovsäck för höstvandring i västra Grönland

Hej!

Är på väg på en två veckors vandringstur till västra grönland nu i augusti (Kangerlussuaq-Ilullissat-Aasiaat). Övernattningarna kommer överlag att ske i tält. Har nu planer på att skaffa en sovsäck samt ligguderlag som skulle klara dessa områden. Sovsäcken (max 1,5kg) borde även klara av vinterturer här hemma i norden, då kanske med hjälp av nån fleece innerpåse. Liggunderlaget behöver nödvändigtvis inte vara uppblåsbart.
Om någon har bra tips om vilken typ av säck&liggunderlag som skulle passa bäst vore jag tacksam?

Tack på förhand!
 
MA-77 skrev:
Hej!

Är på väg på en två veckors vandringstur till västra grönland nu i augusti (Kangerlussuaq-Ilullissat-Aasiaat). Övernattningarna kommer överlag att ske i tält. Har nu planer på att skaffa en sovsäck samt ligguderlag som skulle klara dessa områden. Sovsäcken (max 1,5kg) borde även klara av vinterturer här hemma i norden, då kanske med hjälp av nån fleece innerpåse. Liggunderlaget behöver nödvändigtvis inte vara uppblåsbart.
Om någon har bra tips om vilken typ av säck&liggunderlag som skulle passa bäst vore jag tacksam?

Tack på förhand!

Spontant kommer jag å tänka på marmots sovsäckar som är riktigt prisvärda. Vill du ha en schyst vintersovsäck för norden så tycker jag minst -15 i komfort är ett "krav"... Modellerna couloir & never summer är två bra alternativ med komfort temp på ca -18 där den första har bättre dunkvalitet och följaktligen väger lite mindre men kostar oxå mer.

Se mer på http://marmot.com/spring_2007/equipment/sleeping_bags?type=all

Det är mitt tips gällande sovsäckar.

Lycka till.
 
Att försöka sig på att lösa två så olika uppgiter med en sovsäck är svårt....
Augusti är en varm årstid och då sjöar värmts upp så att natttemeraturen sällan når ner i ensiffriga plustal. Höst norrut kan betyda ner till -20 om det biter till.
Då för varma sommarnätter rekommenderar jag en sommarsäck med max ner till 0 an. För höstturen en höstsäck med -18--20 i kapasitet, tjejer skall normalt gå ner en graderings så beroende på hur kylslagen du är -25.
Välj sommarsäcken i liten storlek och vintersäcken ett nummer större så har du nu din vintersäckskombination med ner till-35.
Regel 1 Rätt grejor. Regel 2 Bra grejor. Regel 3 Kombinera där det går. Över allt står alltid: Välj det lättaste alternativet!

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LottaD Tips vid köp av vandringsryggsäck och sovsäck? Tjejforum 36
lottaholm Kort sovsäck? Tjejforum 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.