Sova med vargar?

Man skulle kunna tro att frågan hör hemma i "fjällvandringar" men nu finns ju en vargflock i Riala-området (mellan Stockholm och Norrtälje) och eftersom några av dagsetapperna av Roslagsleden passerar i området så...

Jag vet ju att vargar är skygga och att vi stora människor lätt skrämmer bort dem, så jag räds egentligen inte att vandra i området. Däremot funderar jag över hur situationen blir när man slår upp ett lågt tält, ligger och snarkar i det samt sitter och äter middag/frukost.

Någon som har erfarenhet av att tälta i vargområden? Är det någon större fara än med t ex vildsvin? Något jag bör tänka på? (förutom det vanliga, att inte lämna mat på verandan et c)
 
Vildsvinen
Bökar omkring och för massa oljud. De kommer rota runt ditt läger om de befinner sig i området och gå igenom matrester etc. Kan upplevas lite obehagligt när man ligger i sovsäcken och hör hur de far fram bara på några meters avstånd. Sist jag sov i vindskydd var vildsvinen så nära som 1-2m, de gick igenom några av de plastkärl vi förvarat semlor i.

Vargarna
Kan vara alldeles inpå dig men du kommer vare sig se eller höra dem. Samma tur som vi sov i vindskydd tillsammans med vildsvinen så siktades varg i området, vi spenderade någon timme med att titta och leta efter den men varken såg eller hörde nått, vargen sades ha siktats ca 800m från vårt läger. Vi var lite småsura på den, dålig stil att inte hälsa.
 
Jag har hört vargar yla då jag tältat med min hund i Bredfjällsreviret samt på ett ställe utanför Tanum i Bohuslän, jag var inte rädd men det är en speciell känsla.
 
Varg i Kilsbergen

Vid övernattning i vindskydd på Bergslagsleden strax norr om Ånnaboda hade jag förmånen höra varg-konsert. Min hund hade inte varit riktigt bekväm under kvällens inledande vandring och vid midnatt vaknade jag av att hon låg och morrade på ett ovanligt sätt. Yrvaken lyssnade jag strax in rejäla vargyl norr om vindskyddet, i området vi gått igenom på kvällen. Inte undra på att hon varit obekväm med sina kusiner på såpass nära håll. Detta hände i maj 2009. Får fortfarande lite ståpäls när jag tänker tillbaka på det...

Curt
 
Man skulle kunna tro att frågan hör hemma i "fjällvandringar" men nu finns ju en vargflock i Riala-området (mellan Stockholm och Norrtälje) och eftersom några av dagsetapperna av Roslagsleden passerar i området så...

Jag vet ju att vargar är skygga och att vi stora människor lätt skrämmer bort dem, så jag räds egentligen inte att vandra i området. Däremot funderar jag över hur situationen blir när man slår upp ett lågt tält, ligger och snarkar i det samt sitter och äter middag/frukost.

Någon som har erfarenhet av att tälta i vargområden? Är det någon större fara än med t ex vildsvin? Något jag bör tänka på? (förutom det vanliga, att inte lämna mat på verandan et c)

Ligger du och sover i ett tält så finns det en chans att en varg kommer dit för att kolla läget. Jag har tältat i vargområde många nätter och har haft varg i närheten flera gånger och har även sett varg på nära avstånd. De är skygga men kan samtidigt vara nyfikna. Om du rör dig eller gör ljud ifrån dig kommer de att sticka direkt.

Jag föredrar att tälta i närheten av varg än i närheten av vildsvin. Jag anser att vildsvin är betydligt mer närgångna och farliga än vargar. Du kan känna dig lika säker i ett vargrevir som du känner när du tältar utanför ett

/Stellan
 
Man skulle kunna tro att frågan hör hemma i "fjällvandringar" men nu finns ju en vargflock i Riala-området (mellan Stockholm och Norrtälje) och eftersom några av dagsetapperna av Roslagsleden passerar i området så...

Jag vet ju att vargar är skygga och att vi stora människor lätt skrämmer bort dem, så jag räds egentligen inte att vandra i området. Däremot funderar jag över hur situationen blir när man slår upp ett lågt tält, ligger och snarkar i det samt sitter och äter middag/frukost.

Någon som har erfarenhet av att tälta i vargområden? Är det någon större fara än med t ex vildsvin? Något jag bör tänka på? (förutom det vanliga, att inte lämna mat på verandan et c)

:)

...om du har hund behöver du tänka till, vargar tar hundar om de råkar på en. Annars behöver du inte bry dig, det finns inga "vargregler". Du kan fortsätta äta choklad i tältet och ha den rökta korven i absiden.

//J
 
Det vore en dröm att få se en vild varg i Sverige men tyvärr lär väl den chansen vara rätt liten.
Dom är skygga och kommer försvinna om du låter lite.

Tycker vildsvin och björn känns mer obehagligt.
 
Det vore en dröm att få se en vild varg i Sverige men tyvärr lär väl den chansen vara rätt liten.
Dom är skygga och kommer försvinna om du låter lite.

Tycker vildsvin och björn känns mer obehagligt.

Vet inte om vildsvin, men björn behöver du oroa dig för lika lite som varg. Den hör dig och går nån annanstans. Svenska björnar är ena riktiga mesar;)
 
Tack för all input, känns som att jag nu vet lite mer om vad jag kan vänta mig. Låter som vanliga hänsyn, alltså. Personligen har jag t ex aldrig mat/skräp i absiden ifall sorkar eller vad som helst får för sig att snoka runt. (Hm, inte ens om vargen hälsar tänker jag bjuda på min värdefulla choklad ;)

Hade faktiskt vildsvin på "grannåkern" när jag tältade i påskas, en hel familj. Kändes bra att de höll sig på sin sida om diket, kunde tänka mig att de är rätt bökiga (hö, hö) precis som några av er sagt.

Lockar ju att, som Stellan, få uppleva vargarna på nära håll. Å andra sidan, chansen att jag ska lyckas ligga tyst och stilla... jisses, så som jag pratar i sömnen så lär jag inte få se svansen på en varg ens, när jag tänker efter!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
etttvåtre Sova under bar himmel - Vilda djur Vandringsleder 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.