Sommarvandring

Hej har tänkt göra en vandrin i mitten/slutet av agusti i området mellan Abisko och Ritsem/Vakkotavare. Resans längd är 6 eller 7 nätter. Allt boende ska ske i fjällstugor. Vill gärna slippa de värsta folkmassorna.
Har vandrat tre gånger tidigare i Jämtland, är alltså ej helt nybörjare. Vi är två vuxna och två barn varav den yngsta är 12 år. Alla har varit med i Jämtland. Skulle nu vilja ha bra tips på trevliga veckovandringar med rätt så lite folk.

/jesper
 
Rätt tidpunkt

Hej!

I mitten/slutet av augusti lär rusningen på lederna runt Kebnekaise vara över, så det är rätt tidpunkt ni siktar på i det fallet.

Visst kommer ni att träffa folk, speciellt om ni vandrar i trakterna kring Keb, men inte lika många som ni nog skulle ha mött om ni var på leden i juli.

Och, som påpekats, trängseln är nog större mellan Abisko och Keb än Vakkotavare-Keb.

Har inte gått där själv, men varför inte kika på att starta i Vakkotavare och gå Kungsleden till Singi, sedan till Kebnekaise för att avsluta i Nikkaluokta?

Go' tur!
 
Vakkotavare

Jag rekommenderar också Vakkotavare - Keb - Nikkaluokta. Inga mastodontetapper mellan stugorna. I andra halvan av augusti är det inte särskilt mycket folk och myggen har försvunnit..
 
tankar

Hej och tack för svaren.

Har tänkt om man istället för att gå från Vakkotavare till nikka direkt, kan man Istället kanske gå till Ritsem via Hukejaure eller Sälka-Nallo-Vistas-Tarfala-Nikka. Givetvis startar alla turer från Vakkotavare.

Blir det för långt?
Är förslagen bra?

/Jesper
 
Re: tankar

Har tänkt om man istället för att gå från Vakkotavare till nikka direkt, kan man Istället kanske gå till Ritsem via Hukejaure eller Sälka-Nallo-Vistas-Tarfala-Nikka. Givetvis startar alla turer från Vakkotavare.

Hmm..

Dag 0) Buss ankommer Vakkotavare vid 7-snåret
Dag 1) Vakkotavare - Teusajaure
Dag 2) Kaitum - Singi
Dag 3) Hukejaure
Dag 4) Sitasjaure
Dag 5) Ritsem (ger en bonuseftermiddag i Ritsem. Gaah. Nästan bättre att ta buss+båt till Salto.)
Dag 6) Hemresa

Bekväm tur med dag 5 som (relativt) bottennapp.

eller

Dag 0) Buss ankommer Vakkotavare vid 7-snåret
Dag 1) Vakkotavare - Teusajaure
Dag 2) Kaitum - Singi
Dag 3) Sälka
Dag 4) Nallo - Vistas
Dag 5) Tarfala
Dag 6) Nikka
Dag 7) Hemresa

Dag 5 blir nog rätt jobbig, 2 mil, stenigt och brant uppför och nedför om man kommer till Tarfala rakt österifrån - gå via trepassleden blir ännu värre.

En annan variant:

Dag 0) Buss ankommer Vakkotavare vid 7-snåret
Dag 1) Vakkotavare - Teusajaure
Dag 2) Kaitum - Singi
Dag 3) Neasketvagge till Hukejaure
Dag 4) Tillbaka till Singi via den markerade leden
Dag 5) Tarfala
Dag 6) Nikka över Tjeuralako
Dag 7) Hemresa

Fast nu har dag 2,3,4,5 och 6 blivit 20 km vardera.

Det där med stugor låser ju upp planeringen lite. Ett annat alternativ är förresten Padjelantaleden (norra delen) men då får man kosta på sig helikopter från Stalo (eller från Tarraluoppalstugorna, om man vill gå ett snäpp till) till Kvikkjokk. Hmm igen..

Dag 0) Buss till Ritsem, båt till Änonjalme och marsch till Akkastugorna
Dag 1) Till Kisurisstugorna
Dag 2) Låddejåkkå
Dag 3) Arasluokta
Dag 4) Stalo
Dag 5) Tuottarstugorna
Dag 6) Tarraluoppalstugorna
Dag 7) Hkp till Kvikkjokk (600/pers tror jag?) och buss hem.

Lättgånget hela vägen, maffigt berg dag 1 och vacker sjöutsikt åtminstone dag 4.
 
fin tur

Kan nog varmt rekommendera att åka privat båt
med Sarri familjen från Nikkaloukta upp 1,2 mil i Vistas dalen Lite lång etapp till Vistas stugan men det är ju låglänt. Kort etapp till Nallo och detsamma till Sälka. Sen är man visserligen ute på Kungsleden men vår erfarenhet är att det är rätt så lugnt där under den perioden. Vi fortsatte sen ända till Vakkotavare på 8 dar totalt. Lugnt tempo och med tält.Fast man kan ju korta en dag och gå tillbaka till Nikka via Kebnekaise fjällstation. Fast då blir det ju mer folk igen. Kaitumjaure på väg mot Vakkotavare är fint med Sanjarchokka som en trevlig topp tur. Åtminstone om man som vi hade 25 grader på kvällen den 20 augusti.
Lycka till
 
svårt

Har tänkt om sträckorna Vistas-Tarfala samt Sälka-Hukejaure.
Har kunnat förstå av vissa reseberätelser på den här sidan att det bland annat skulle finnas ett nästinntill omöjligt vad mellan Hukejaure och Sälka längs men leden.
Och om man kollar i Grundstens bok så tror han att man inte hinner att gå från Vistas-Tarfala på en dag. där står också om många svåra vad. Men vad jag kan fatta av kartan så ska de vara bortbyggda nu. Vad tror ni?

/jesper
 
Re: svårt

jesper.holst; sa:
Har tänkt om sträckorna Vistas-Tarfala samt Sälka-Hukejaure.
Har kunnat förstå av vissa reseberätelser på den här sidan att det bland annat skulle finnas ett nästinntill omöjligt vad mellan Hukejaure och Sälka längs men leden.
Och om man kollar i Grundstens bok så tror han att man inte hinner att gå från Vistas-Tarfala på en dag. där står också om många svåra vad. Men vad jag kan fatta av kartan så ska de vara bortbyggda nu. Vad tror ni?

/jesper

Hej!

Jag förstår inte riktigt vad det är för vad, som skulle var svårt mellan Hukejaure och Sälka!??
Det enda vad jag kommer ihåg från den sträckan är strax väster om Gaskamus Cuhcajavri, och det upplevde jag då som ett grunt, brett vad, där vi inte ens behövde ta av oss kängorna.

Att gå Vistasstugan-Tarfala på en dag??? Nä - inte med barn! Du vill väl att dom skall växa upp och gilla fjällen i framtiden också. :)

Mvh Bert
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.