Solpanel

Har någn ett tips vart man kan få tag på lätta och potabla solpaneler för uppladdning av div. prylar!

//Micke
 
Claes Ohlson har för 950 kr (kvalitet?)

Det finns solpaneler på Claes Ohlson för 950 kr (12V) men jag vet inte hur bra de är eller vilken kvalitet de har. Tänkte köpa en själv för att ha under cykellångturer men jag har inte bestämt mig än. Köper man en 12V-solpanel måste man transformera ner strömmen på något sätt för att driva apparaterna direkt, man kan då använda en spänningsomvandlare. Tyvärr går en del av strömmen förlorad då fast fördelen är att man med en 12V-panel kan ladda upp i stort sett alla apparater, även mobiltelefoner som ju kräver 12V. //Magnus
 
Båtmässan

På Båtmässan som just nu pågår i Älvsjö har bl.a ¨ Solkraft - Solteknik HB, Sunwind Energi AB, NAPS Sweden AB, Watski solpaneler. Klicka http://www.stofair.se/afs och sök på ovan nämnda företag. Tyvärr går det inte att söka på "solpaneler" utan man måste veta varumärket eller vem som säljer, men nu har jag gjort halva jobbet :cool:.

Sedan beror det ju på vad du menar med "lätta", för storleken har betydelse, stor panel stor effekt, liten panel liten effekt.

Per Brune /lite prylgalen men utan solpaneler
 
Hur stora saker?

Hur stora saker skall du ladda?
Silva kommer ut med en batteriladdare nån gång i maj (se senaste Utemagasinet). Har själv skickat in en fråga till Silva för att få lite mer info om den. Kan skicka in ett inlägg om de säger nåt intressant. Enligt Utemag. skulle den kosta från 500 kr (fanns i två storlekar).
/Harald
 
En variant.

En tanke bara, eftersom du ska cykla så borde det
väl gå att knåpa ihop någon form av laddare med hjälp av en cykelgenerator och lite reglerelektronik.

12Volt kan i och för sig bli tufft med en vanlig generator men det borde väl finnas andra små elmotorer som går att köra som generator och allstra högre spänningar med.

Fördelarna och nackdelarna är väl ganska uppenbara...


Leif...
 
Scotty funkar

Jag har en "Scotty" från SolArc, http://www.solarc.de. Den kan ladda 2 st 1.5 V AA-batterier samt en mängd olika elektriska apparater mha solen. Jag har köpt till en adapter till en Nokia-telefon samt till min Ericsson. Min CD-spelare går på 3 V så den kan jag ansluta direkt till laddaren.

Finns det ingen sol går det att ladda t.ex. telefonen genom att stoppa i ett par fräscha AA-batterier i Scottyn och ansluta. Då omvandlar den de 3 Volten till rätt spänning för telefonen. Den kan höja spänningen till max 12 V. Ja, det verkar magiskt men fungerar faktiskt.

Nej, det går inte att ladda bilbatteriet med den om du glömt halvljuset på!

Jag köpte min på http://www.globetrotter.de. Den finns fortfarande där som Nr: ow-01-001 Pris: EUR 64.95.

Jag får dock erkänna att jag inte använt Scottyn så mycket som jag tänkt. Jag skaffade nämligen ett nytt batteri till min mobil och nu håller den sig oftast utan laddning tillräckligt länge!
 
Tiden då?

ungefär hur lång tid tar det att ladda upp 2 st AA med Scotty under goda förutsättningar (dvs soligt)?
Nån som vet hur lång tid det tar med någon annan panel?

/Björn
 
Silva kommer med grejer till hösten!

Enligt nya Utemagasinet som dök ner i brevlådan idag så ska Silva komma med solcellspaneler i två olika storlekar för att ladda t.ex. pannlampa, GPS, batterier m.m. Priset ska ligga på 500:- och uppåt. Kanske värt att kika på när de kommer?

/ Nicke

PS. Tyvärr har ju Silvas hemsida varit nere senaste dagarna så mer info har jag inte kunnat hitta. DS.
 
Parrallellkoppla cellerna...

Jag byggde om min "leksaks" solpanel från Clas Ohlsson.

Jag fick en solpanel för rätt många år sen som då kosta 129:- spänn. Denna var på totalt 12 V men genom att parallell cellerna så fick man ut lämplig spänning för mobiltelefonen. Och eftersom jag har en gammal Nokia-telefon där det sitter regulator i telefonen (Öppna en laddare så finns det enbart en transformator i, ingen regulator alls så det får telfonen fixa!) så behövdes inte mer än en Nokia-plugg så var det klart!

Den är troligtvis mycket sämre än dagens, men den fungerade en solig svensk sommardag. Och billigt blev det!

/ L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
DoktorGlas Solpanel Utrustning allmänt 114
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.