Söker navväxlad UTAN fotbroms!!

Hej!

Jag kan inte mkt om cyklar, typ vanlig cyklist :-D Dags att köpa cykel efter många år utan.
Har endast sett en cykel som har nav-växlar och saknar forbroms, finns det verkligen inga fler?

Den jag såg va en "Scott sub 10" årets modell (2010) Den hade 9 navväxlar och saknade fotbroms, dock va den för dyr och saknade lyse, stänkskärmar o pakethållare(inget krav men gärna om det medföljer)

Har du sett fler cyklar med nav-växlar och utan fotbroms?
 
Det finns fler, många fler. Vanligast tror jag Nexus och Alfine navväxlar är, ofta i kombination med skivbromsar. Googla lite på Nexus eller Alfine så hittar du nog mer.

Tillägg: Gogglade lite själv och hittade flera exempel på det du söker, t.ex.:
http://www.cykelguiden.nu/detaljer.asp?produkt=Hybridcyklar_Sporthybrid_5596
http://www.haggs.nu/catalog/product...=1922&osCsid=4e7905ea3d064852d9df20acc6f9e783
http://www.jarlacykel.se/produkt.php?pid=1413
http://www.cykelnetto.com/shop//?cat_id=1576 (Direktlänken funkade visst inte, försökte länka till Steppenwolf Transterra)
 
Shimano Alfine 11v

Shimano lanserar i september sitt nya 11 växlade Alfine nav som kan vara riktigt bra då mekaniken badar i olja för lägre friktion/slitage och längre serviceintervaller. Priset lär hamna på ca €300 så kompletta cyklar kommer nog att kosta ungefär som de med Alfine 8 + den årliga prishöjningen. Du hittar mer om detta och andra billigare nav här.
 
Jag har en Nishiki 608 2008 års modell med en 8 växlad Nexus. Den är utan fotbroms. Har Shimanos rullbromsar istället.
Shimano har kanske kvar dessa. Sök på nätet eller kontakta Nishiki om de har kvar några.
 
Många navvarianter

har redan nämnts här.

Nexus 8-växlade finns vill jag minnas med både hand och fotmanövrerad rullbroms. Jag har den med handmanövrerad. På den cykeln hade jag tidigare Nexus 7-växlade fast utan rullbroms dvs det var cantilever fälgbromsar från början.

Flera nav finns med skivbromsfästen och det är betydligt bättre än rullbroms. Jag har ett Rohloffnav på min vinterhoj. Alfine finns också med skivbromsfästen. Men det är på framhjulet man har störst nytta av skivbroms.

Hur är det med SRAMs 7 och 9 växlade nav?

Thure
 
Shimano lanserar i september sitt nya 11 växlade Alfine nav som kan vara riktigt bra då mekaniken badar i olja för lägre friktion/slitage och längre serviceintervaller. Priset lär hamna på ca €300 så kompletta cyklar kommer nog att kosta ungefär som de med Alfine 8 + den årliga prishöjningen. Du hittar mer om detta och andra billigare nav här.

Av bilderna i länken framgår att svagheten på Alfines växelvajermekanism vid det 11-växlade navet, att det är utsatt för smuts kvarstår. Där har Rohloff en överlägsen lösning.

Finns några äldre trådar här som diskuterar växelnav. Finns också trådar och testter på happy.

Thure
 
Kul med att folk kan så mkt :-D

Ska kolla lite på vilka cyklar som har Rohloff -nav.

Någon här nämnde "serviceintervaller på nav-växlar" Hur ofta pratar vi och är det något man kan göra själv även om man är händig?

Är det i slutändan mer ekonomiskt att ha kedjeväxlar än nav-växlar?
 
Kul med att folk kan så mkt :-D

Ska kolla lite på vilka cyklar som har Rohloff -nav.

Någon här nämnde "serviceintervaller på nav-växlar" Hur ofta pratar vi och är det något man kan göra själv även om man är händig?

Är det i slutändan mer ekonomiskt att ha kedjeväxlar än nav-växlar?

Shimano brukar väl rekommendera en service/år på sina navväxlar, vilket den händiga bör kunna klara själv.

Angående ekonomin, så beror det ju lite hur man räknar. Navväxlade cyklar brukar ju vara byggda för att tåla vanvård, men är å andra sidan inte lika roliga att cykla som välservade kedjeväxlade cyklar.

Alltså cyklar de flesta mer om de har kedjeväxlade cyklar än om de har navväxlade cyklar?
/Niklas
 
För vinterbruk

och speciellt om man har helkapslad kedja eller annan likvärdig konstruktion så blir cyklar med navväxlar betydligt mindre servicekrävande.

Seriösa cyklister har ofta flera cykelmodeller för att få både mera cykelglädje och mindre underhåll.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.