Söker Bokförslag om allmän naturfakta

Hallå
Jag är på jakt efter en bok som man skulle kunna ha med sig när man är ute och paddlar i skärgården.
Boken ska vara en faktabok om allmänna naturkunskaper. Tex de vanligaste djuren man stöter på, växter med mera. Skulle även vilja att det fanns fakta om tex stjärnhimlen(Karta över stjärnbilder) med mera.
Jag och mina kompisar märkte hur lite man vet om naturen när man är ute och hur många funderingar man har, och det vore kul att ha en bok med lite enkel naturkunskap.

Vill inte ha en bok om djur, en bok om växter, en om astronomi mm mm utan en bok med rätt grundläggande fakta om flera områden.


Någta tips ?
 
amsa01; sa:
Vill inte ha en bok om djur, en bok om växter, en om astronomi mm mm utan en bok med rätt grundläggande fakta om flera områden.
Haahaha, det är inte lite du önskar dig. Kan vara svårt att hitta en bok som kombinerar alla dessa ämnen, eftersom de spänner över ett stort område.

Dylik kunskap får du antagligen endast om du köper en uppslagsbok alternativ en minidisc med tillhörande palm laddad med dessa fakta :)

~Paul~
 
Det känns som att en mobil internetuppkoppling vore det bästa, med tillgång till nationalencyklopedin och en massa annat skoj. Det låter lite som en bok som hjärnkontoret på TV kunde göra...typ... eller kanske myror i brallan.

Var inte knattarna i Kalle Anka med i gröngölingarna eller något sådant som hade en fantastisk bok med svar på allt?

Annars är mitt boktips helt klart "så funkar världen" av Joe Kaufman.

IMG_0012.jpg

http://hbopac.lingonline.jonkoping.se/sv/opac/visa_visa.asp?bokid=0000187814&Host_nr=1

Syskonboken "så funkar det" används bland annat av Krister Fugelsang inför rymdresan i Percy Tårar...

Längst ner på denna sida finns bild på alla tre böckerna i serien...

http://nostalgi.alven.nu/


//AA
[Ändrat av ala 2006-08-11 kl 09:09]
 
Tackar tackar

Haha Förstod att min förfrågan skulle få rätt varierade svar.

Och Gröngölingsboken var faktiskt något som jag hade i bakhuvudet när jag tänkte böcker. Var kanske ute efter lite mer fakta och mindre typ roliga saker man kan göra i naturen än vad den var, men "ut i naturen" verkar ju vara klockren det lilla jag kunde läsa om den på nätet.

Ska helt klart kolla upp den närmare och även scoutboken som nämndes.

Annars håller jag med om att en Internetuppkoppling eller en handdator med nedladdad information vore klockren. Men när man är ute och paddlar v ill jag inte ha med mig för mycket teknik då man aldrig vet vad som kan hända, utrymmet är begränsat och det ständigt återkommande problemet med batterier gör att det blir för omständigt.

Men stort tack för era förslag. Det var över förväntan efter min rätt flummigt formulerade fråga.

Det allra bästa av allt var att jag just idag planerat att bege mig till Kartbutiken med i ett annat ärende, så mer klockrent kunde det inte bli :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Påveen Söker "silicon tub,flaska" Utrustning allmänt 2
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
eyck FMV söker textilingenjör... Utrustning allmänt 3
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
Nitsson Söker bra outdoor kniv - tips? Utrustning allmänt 58
stoppenbach Söker tips på friluftsbutiker i Oslo? Utrustning allmänt 3
personnvik Söker friluftslivskamrater i södra Dalarna Utrustning allmänt 0
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
adventure_transport Söker överskottsbutiker Utrustning allmänt 3
Tovetjaern Söker bok anno 1934 Utrustning allmänt 5
Marie P söker tips om ryggsäck med mera Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.