Söka skydd vid e nucleär detonation

Denna fråga kan vara svår att svara på men jag hoppas att ni gör ett försök ändå, eller ger mig 2-3ex beroende på storleken på bomben.
Hur långt ifrån en kärnexplosion kan man befinna sig utan att behöva söka skyddsrum pga. Strålningsrisken då den kan ge skador både kortsiktligt & långsiktligt - är medveten om att det har med storleken på bomben & på vilken höjd den den detonerar.
Det man läst I böcker kan förhålla sig ganska flytande, då dom ofta beskriver tidsintervaller om hur länge man kan vara ute varje dag efter en detonationen.

Finns det avskärmningsskydd mot den såkallade elektromagnetiska puls som uppkommer vid en kärnvapenexplosio?

Tack på förhand, kunskap är ingen tung börda som man inte kan ha för mycket av.

Moore
 
Det finns ju flera anledningar till att det inte går att svara enkelt på frågan.

En är att det är inte så många som provat... teori och praktik är olika saker.

Sen är det ju som med så mycket annat. Vad som är farligt och inte går det ingen knivskarp gräns mellan. Din fråga är ungefär som att fråga "Hur många cigaretter om dagen kan man röka utan att få lungcancer?"

Sen är det ju skillnad på direkt strålning och den som kommer från alla radioaktiva partiklar som sprids med vinden och på andra sätt.
 
Hmmm intressanta frågor ni ställer. Är det något ni vet som är på gång som man bör veta, tycker att det har varit många frågor i ämnet.

Kanske skall man köpa en flygbiljett och åka lååångt bort eller??

>>Uffe (något oroad för en stjärnsmäll!!)
 
v97_anf@v.kth.se; sa:
Hmmm intressanta frågor ni ställer. Är det något ni vet som är på gång som man bör veta, tycker att det har varit många frågor i ämnet.

Kanske skall man köpa en flygbiljett och åka lååångt bort eller??

>>Uffe (något oroad för en stjärnsmäll!!)

Det var aktuellt någon gång på 50-talet. Jag tror ingen håller på med sådant längre.
 
Är det nâgot pâ gâng uppe pâ den Norra flanken som vi här i den sydligare NATO-stratosfären icke lagt märke till?

Mvh /Mats
 
Något jag vet om...

Nä jag vet inte att något SKA hända men i regel innan det skulle kunna ske något så brukar det vara spänt i världen ungefär som under kalla kriget.
För närvarande förekommer det 34 militära konflikter världen över & minst ett är överhängande nära en militär konflikt & 2 till som kan bli något större än det är. det första är ju irak, det andra är israeler & palestinier, det tredje är det som diskuteras om nordkorea.

Så skulle det hända något allvarligt så är det alltid bra att ha kunskapen i förväg, det dat tid att lära sig & att skaffa sig information, som ex. kan nämnas att jag periodvis skaffat info om ämnet i 3-2 år & inte hittat denna sajt föräns igår med forum om sådant här som har med överlevnad att göra.

Ang. det tidigare svaret om foi.se så fick jag endast en broshyr som inte besvarade min fråga utan repeterade det jag redan läst.

Tack på förhand, kunskap är ingen tung börda som man inte kan ha för mycket av.

Mvh. Moore
 
det är inte säkert vi bor civilicerat då

det är inte säkert att man bor civiliserat då, utan tagit sin tillflykt ut i skogen.
Tror du dom bombar en massa träd? det tror inte jag, men det är i vildmarken jag kommer befinna mej då med mina insamlade kunskaper, om jag nu är stark nog att vilja överleva ett sådant scenario.
 
Re: det är inte säkert vi bor civilicerat då

moore; sa:
Tror du dom bombar en massa träd? det tror inte jag, men det är i vildmarken jag kommer befinna mej då med mina insamlade kunskaper, om jag nu är stark nog att vilja överleva ett sådant scenario.

Och vilket land ska du åka till då? Börjar de bomba Sverige så lär du inte hitta nån vildmark som är tillräckligt avlägsen, tyvärr.

Och bombar de länderna runt Sverige så klarar du dig ju lika bra i svensk tätort som i skogen (om inte bättre).
 
säker i tätort?

att de skulle bomba sverige tror jag inte på själv men om...
det finns nog inget tillräkligt avlägsen plats i sverige det håller jag med om, men om det nu skulle användas biologiska stridsmedel i kombination så är isolation det enda alternativet anser jag, även om tillvaron skulle vara hemsk ute i det fria.
frågan är också hur mycket som går att äta? strålad mat/växter.
skulle det finnas matlager i tätorten? hur stålad skulle den vara?
hur skulle man reagera att sitta isolerad i ett skyddsrum i 14 efter senaste detonationen med okänt otåligt folk -hur skulle man själv bli?
skulle epedemier bryta ut, finns medecin?
bättre att sitta med egna anhöriga anser jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.