Äta kol från brasa vid diare.

Bra eller anus?

Kommer ihåg när jag var på en midsommarfest och var lite dålig så åt jag lite köpt kol som man grillar med.

Det slog mig sedan att det kanske inte var så nyttigt.
 
Om kolen är utan gifter, så är det ingen fara, viss uppseendeväckande anfärgning av utgående tidigare intag kan noteras om man ligger åt det hållet som katterna, som alltid kollar
"hälsostatus" efter gjorda behov....
Så ät på du din kol när det saknas bättre medicin !:cool:. ).....(cool ?)
 
Tja, har aldrig behövt äta kol för att jag varit förgiftad, bara provat käka det i små mängder för att se hur det smakar. Det lär fungera så länge giftet binder till kol, vilket många gifter gör. Du gör äta det inom 1 timme (flytande gift) eller 2 timmar (fasta gifter).

Behandlingen på sjukhus vid förgiftning är likadan, läs mer på
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1995

(toggla ned till BEHANDLING)
 
Om kolen är utan gifter, så är det ingen fara, viss uppseendeväckande anfärgning av utgående tidigare intag kan noteras om man ligger åt det hållet som katterna, som alltid kollar
"hälsostatus" efter gjorda behov....
Så ät på du din kol när det saknas bättre medicin !:cool:. ).....(cool ?)

Det finns väl ingen bra medicin mot dålig mage.

Kommer ihåh när jag fick dehlibelly i inden. Folk sa, drick mycket vatten och avvakta. Sen när det går över så har du stärkt imunförsvar. Jag var faan konstant sjuk i flera månader och vande mig aldrig.
 
Det finns väl ingen bra medicin mot dålig mage.

Kommer ihåh när jag fick dehlibelly i inden. Folk sa, drick mycket vatten och avvakta. Sen när det går över så har du stärkt imunförsvar. Jag var faan konstant sjuk i flera månader och vande mig aldrig.

Jovisstfanken finns det bra medicin mot dålig mage !
Apoteket har några sorter, sedan finns virren, sedan finns receptbelagda mojänger, sen vete faan,
då får man nog ta vätskedropp o "rida" ut skiten (?)
 
Inte alltid det är så allvarligt som att man är förgiftad, utan ibland blir man bara jäkligt kass i magen och ute i skogen är väl det inget drömscenario. Imodium funkar fint för mig och ingår alltid i min utrustning när jag är ute.

Faktiskt aldrig tänkt på att elda lite och äta kolet, låter ju onekligen billigare. Hur går man till väga rent praktiskt. Låter det brinna ner helt och skrapar upp lite och blandar med vatten eller sabbar det effekten att blanda ut det?
 
Klart som fan att det fungerar.
Åtminstone i teorin.
Kol binder gifter och alla har väl hört talas om koltabletter vilka inte är direkt annorlunda från eldad kol.
Hade jag själv haft problem med magen och jag hade varit ute så hade jag tagit kolbitar och löst upp dessa i vatten och käkat upp de små kolbitarna som finns kvar i elden.
Oavsett vad så tar du absolut ingen skada av det så du har inget att förlora på det.
//Peter
 
Jag har någon gång ätit koltabletter när jag var dålig i magen. Det funkade (men bara några timmar, sen fick man ta mer). Smaken var exakt som vanligt kol från en lägereld, så det tyder ju på att det är samma sak.

/OJ
 
Vet inte om du menar blockerare men det hjälper oftast bara temporärt.

Akuta ospecifika diarréer och kroniska diarrétillstånd kan behandlas med loperamid (opiatreceptoragonist som hämmar frisättning av acetylkolin och prostaglandiner => minskad tarmperistaltik => förlängd passagetid => ökad absorption av vatten och elektrolyter). Funkar bra vid "turistdiarré".

Allvarliga bakterietarminfektioner kan behandlas med antibiotika.
 
Akuta ospecifika diarréer och kroniska diarrétillstånd kan behandlas med loperamid (opiatreceptoragonist som hämmar frisättning av acetylkolin och prostaglandiner => minskad tarmperistaltik => förlängd passagetid => ökad absorption av vatten och elektrolyter). Funkar bra vid "turistdiarré".

Allvarliga bakterietarminfektioner kan behandlas med antibiotika.

Tack Karolina, jag hade inte kunnat skrivit det bättre !!!;)
 
Akuta ospecifika diarréer och kroniska diarrétillstånd kan behandlas med loperamid (opiatreceptoragonist som hämmar frisättning av acetylkolin och prostaglandiner => minskad tarmperistaltik => förlängd passagetid => ökad absorption av vatten och elektrolyter). Funkar bra vid "turistdiarré".

Allvarliga bakterietarminfektioner kan behandlas med antibiotika.
Jo, om man har tabletter med sig, eller nära till ett apotek. Jag utgick ifrån att trådstartaren frågade angående nåt slags överlevnadssituation. Åtgången på loperamidtabletter vid diarré är så stor att de iaf inte ryms i min nödask...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lapplisa Äta av naturens skafferi !!! Överlevnad 10
moore Äta fisk vid en nucleär förorening Överlevnad 0
MTB Äta lavar Överlevnad 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.