Snorkla i Göteborg?

Jag har nyss börjat dyka (med apparat), men tänker mig att det vore kul att snorkla lite också.

I och med att jag inte äger all utrustning än och måste hyra varje gång (dyrt), tänkte jag att jag kommer ner i plurret oftare om jag snorklar också.

Så är det nån som har tips på vart man ska göra det i Göteborgstrakterna? Helst ställen man kan ta sig till utan båt.
 
Jag har nyss börjat dyka (med apparat), men tänker mig att det vore kul att snorkla lite också.

I och med att jag inte äger all utrustning än och måste hyra varje gång (dyrt), tänkte jag att jag kommer ner i plurret oftare om jag snorklar också.

Så är det nån som har tips på vart man ska göra det i Göteborgstrakterna? Helst ställen man kan ta sig till utan båt.

Bra fråga! Jag har nämligen också undrat. Så jag hoppas att nån svarar :)
 
Stora Amundön?

Har i efterhand förstått att de delar av Stora Amundön som jag brukade bada från är naturist-delen, men ändå... där finns i alla fall en del botten som är rolig att titta på med både växter och djur.
 
Jag snorklar inte själv så jag borde kanske hålla käft men skärgården? Var själv på södra Styrsö iförrgår och längtade efter snorkelgrejer... Iofs går det inte att ta sig till skärgården utan båt men det finns ju sådana som är öppna för allmänheten....;)
 
Öckerö

Håller på att skaffa ihop en komplett utrustning för att dyka med torrdräkt och behöver någonstans att träna lite avvägning. Frågade då en arbetskamrat om bra ställen för att öva på, om man inte har båt.
Svaret blev Öckerö och närmare bestämt Hummerviken. "Det enda som kan rekomenderas för landdyk"- enligt honom.
Har inte varit där ännu, men det borde även vara bra för snorkling också.

/ Håkan
 
Öckerö

Håller på att skaffa ihop en komplett utrustning för att dyka med torrdräkt och behöver någonstans att träna lite avvägning. Frågade då en arbetskamrat om bra ställen för att öva på, om man inte har båt.
Svaret blev Öckerö och närmare bestämt Hummerviken. "Det enda som kan rekomenderas för landdyk"- enligt honom.
Har inte varit där ännu, men det borde även vara bra för snorkling också.

/ Håkan

Ett annat ställe att träna avvägning på är kullavik småbåtshamn, vid utsidan av piren vid flytbryggan. Visst, det är grunt men oftast är det grundare än 10 m som är svårast med avvägningen och där man behöver träning. Brukar finnas rätt mycket liv där också så där kan väl även vara ett intressant ställe att snorkla på.
 
Det bästa är väl att kontakta den lokala fridykningsklubben. I Göteborg finns GAS (Göteborgs Apnea Sällskap). Jag tror att det är en ganska aktiv fridykningsklubb med många duktiga medlemmar. just den här veckan kan ni passa på att åka upp till Lysekil och kolla på Nordic Deep som sannolikt är den största fridykningstävlingen i Norden.

Vill ni ha mer information om snorkling och fridykning är nog www.fridykning.se en bra plats att börja på.
 
Hönö

Ersdalens naturreservat på Hönö är toppen att snorkla i. Ta helst med en cykel på bussen för det är en bit att gå från färjan, alternativt om du har bil så finns parkering där ute (karta och mer info: http://www.vastkuststiftelsen.se/VisaNaturres.asp?id=565#Karta).
Det finns två stigar från parkeringen som ser ut att gå åt samma håll, ta den vänstra och följ den hela vägen ut, då kommer du till bra snorkling. Det brukar vara en del bouldrare där ute också.
Norra delen är fin också, men den grunda viken brukar jag undvika. Jag brukar fridyka nära branta klippor på mellan 2-5 meters djup. Du kan se mycket undervattensvegetation, anemoner, krabbor och även stora fiskar under större klippblock.
Mest intressanta saker att se tycker jag att man finner där botten varierar i höjd mycket, dvs där det ligger stora klippblock under ytan eller nära branter.

Dyk klokt.

Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.