Snömängd i år?

Någon som kan jämföra hur snömängderna ser ut i Jotunheimen samt i Kebnekaise i år jämfört med tidigare? Var själv i Jotunheimen och där var det knappt en meter i mellandagarna vilket var lågt enligt norrbaggarna.

Försöker planera in "snöfri"-tidigaste-tiden för att få semester :)

// Jocke

Har tyvärr inte varit där i år själv så det enda jag kan bidra med är lite statistik...
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7638&a=21745&l=sv

SMHI har lite mera info som kan vara bra att ha. Klicka dig runt i vänsterkanten.

'Visst ger medelvärden en viss information men eftersom säsongen verkar lite extrem i år med lite snöp så kanske snöfria marker uppträder tidigare. Men vi får nog avvakta med att fixa semestern tills det börjar smälta där uppe och prognoserna börjar strömma in :)

// Jocke

'Visst ger medelvärden en viss information men eftersom säsongen verkar lite extrem i år med lite snöp så kanske snöfria marker uppträder tidigare. Men vi får nog avvakta med att fixa semestern tills det börjar smälta där uppe och prognoserna börjar strömma in :)

// Jocke

Keb kan ha väldigt olika förhållanden år från år...har vandrat där i början av Juli utan problem...har också varit med om att det inte gå att ta sig fram pga all snö samma tid. Inte ovanligt eller extremt alls, bara naturliga variationer.

En tanke är att avvakta tills broarna har lagts på för säsongen. Det brukar sker ungefär när STF-stugorna väcks till liv dvs slutet av Juni/början av Juli (ingen bro, ingen stugvärd, ingen stuga ;) ).

//J

"På Vestlandet forøvrig er det mindre snø enn normalen i kystnære områder og mer snø enn normalen i de fleste fjellområdene. "

http://met.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=712

Eller varför inte kolla själv med: http://senorge.no/mapPage.aspx

Interaktiva kartor där du kan se snödjup, snödjup i procent av normalen, historia, nysnödjup, skidförhållanden och mycket annat..

Men att veta hur mycket snö det är nu hjälper inte särskilt, om man inte har spåkula och se hur vädret maj-juni blir.

Rejäla snöfall

i Kebnekaise kan komma sent. Innan slutet av maj är det svårt att uttala sig om när snösmältningen kan tänkas vara avklarad.

När jag var i området i mitten av maj 2005 så var det -14 i Tarfala. Det året var det mycket snö i maj.

Thure

Någon som kan jämföra hur snömängderna ser ut i Jotunheimen samt i Kebnekaise i år jämfört med tidigare? Var själv i Jotunheimen och där var det knappt en meter i mellandagarna vilket var lågt enligt norrbaggarna.

Försöker planera in "snöfri"-tidigaste-tiden för att få semester :)

// Jocke

Jag brukar förlägga min fjällvandring till början av augusti eller - gynnsamma år - slutet av juli.
Senast blev det juli trots dåliga förhållanden (sen snösmältning)
och jag hade en hel del besvär med att korsa vattendragen (på orösade leder). P g a säsongen
brukar jag dock inte kolla snölägen i Norden så noga, men jag misstänkar att det är som i Frankrike att snömängderna ofta kulminerar i mars, april.

Kruxet är att både Keb, Jotun och Aostadalen ska hinnas med, så någon måste ske i juni-juli ;)

Jo, det är ju lite vanskligt, men håller tummarna för att snösmältningen kanske sätter igång lite tidigare i år *även om jag är lite av en klimatkämpe* ;)

// Jocke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas104 Snömängd kebnekaise Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg