snöbivack/ nödbivackkurs i vinter

Hej!

Letar efter en snöbivackkurs i vinter, helst i februari eller mars. Letat runt en del på nätet
( Friluftsfrämjandet och STF) , men inte hittat någon som riktigt stämmer. De flesta kurser verkar bara vara en natt i snöboende och jag söker en kurs där vi hinner gå igenom och träna på flera typer av bivack. Jag behöver den för fjällledarnormen eftersom jag missade den turen när jag gick utbildningen. ( Har gjort Igloo och Quin-zhee turerna). Är det någon som har tips var jag kan leta vidare? MVH/ Jenny
 
Försvarsutbildarna har överlevnad vinter vecka 9 i Jämtland. Där kommer du få lära dig flera olika bivacktyper och tillbringa flera dagar utomhus.

Kursen kräver inte att du är aktiv inom försvarsmakten. Om detta fyller kraven för din utbildning är givetvis något du får ta med dina instruktörer men huvudinstruktören på denna kurs är troligen en av de mest kompetenta inom Sverige och utbildar även inom lavinkunskap etc i fjällmiljö.
 
Du som har speciellt intresse borde nog fråga utboff på Arvisdsjaur om du kunde få följa med på nödbivacks utb. Att fråga kostar inte mer än att riskera ett nej.
 
Också intressant idé. Tack för tips. Antar att du menar hemvärnets utbildningsgrupp, Norrbottensgruppen ( är inte hemma på militära termer...) Får be dig utveckla; vad står utboff för? Hittade personallistan för Gävleborgsgruppen. Där var rätt många utboff, men hittade ingen motsvarande lista för Norrbottensgruppen, så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med min fråga för att nå rätt person. Kan jag mejla den till Norrbottensgruppen? Vem ska jag adressera mejlet till? ( titel eller liknande; antar att utboff Arvidsjaur inte räcker, eller?) Om det är Norrbottens regementes jägarbataljon i Arvidsjaur du syftar på är det inte aktuellt. Färd efter förmåga, vet du.;) Tack än en gång!
 
Senast ändrad:
Uteguiderna i Uddevalla kör en kurs som går i februari. Plats är Grövelsjön.

Kursen är över flera dagar med 3-4 nätter i tält/bivak. Kursen kommer förändras ngt inför 2012 och är inte helt spikad.

för mer info se www.uteguiderna.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.