Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !!

  • Trådstartare mats.sjoberg@adb-kontoret.goteborg.se (Mats)
  • Start datum

mats.sjoberg@adb-kontoret.goteborg.se (Mats)

Gäst
Var uppe i fjällen nu i helgen och spenderade min första natt i en snöbivack, dvs snögrotta i en hängdriva.
Allt fungerade väl men när jag krupit ner i sovsäcken så märkte jag efter några timmar att sovsäcken blev blöt på utsidan. Det hade bildats små vattendroppar över hela säcken och på morgonen var hela säcken blöt och tom liggunderlaget.
Sovsäcken var ok till -25, låg i en pulka med liggunderlag, vädret på utsidan ca -5, i utgången stod en ryggsäck så det fanns gott om ventilationsmöjlighet plus att jag hade gjort ett extra hål i taket.
Skulle jag gjort på nåt annat sätt ??


Detta gör mig lite orolig eftersom jag hade tänkt sticka till kebnekaise-abisko i 12 dar och bo i bivack. Men det blir ju inte så lustigt med en blöt sovsäck och man kan väl inte räkna med fint 'tork' väder varje dag.
Jag behöver råd.
Är det så här att säcken blir blöt i bivack ?
Hur torkar man i så fall sovsäcken om man vill skippa stugorna ??
HJÄLP ??
 
Plusgrader?

...var det plusgrader i bivacken?


När jag har övernattat i snöbgrotta har det varit någon eller några minusgrader och hyfsat torrt. Men om det blir plusgrader kan det droppa ordentligt, särskilt om taket är lite ojämnt tillskuret.


M v H,


Johan
 

Mats

Gäst
Inget takdropp

Det var säkert +-grader men det fuktiga på sovsäcken kom inte från tak eller väggar utan det var säkert min kondens.
En lösning som jag kommit på nu, är väll som du säger att man sänker temperaturen i grottan så att fukten fryser.
En annan variant som jag tänkt är väl att ha en bättre cirkulation.. Hur man nu ska lyckas med det utan att snön virvlar in ??


Fler tankar nån...
 
sovsäcksöverdrag - ett måste!

Ska du bo ute i snön är ett överdrag till sovsäcken ett måste. Detta håller fukten på rätt sida. Tänk dock på att din kondensfukt från insidan måste få komam ut också så antingen goretex eller "tätt nylon under och bomull på ovansidan"
Att torka överdraget är mycket lättare än hela sovsäcken: antingen vid elden om det är varmt eller låt fukten frysa om det är kallt och borsta bort den sedan när den blivit snö/is
Men som tidigare sagts - minimera takdroppet genom välformat tak.


/Patrik
 

Mats

Gäst
Tack för råden

Som sagt sticker upp 3/4 för en 12 dagars tur. Mest bivack men jag har även tält med.
Start Kebnekaise fjällstation mål abisko.
Återkommer med mina erfarenheter.
/mats
 

jakob.larsen@lector.kth.se (Jakob Larsen)

Gäst
Frågor och svar

Först liten kommentar till din bivack.


Att temteraturen blir någon plussgrad, är enligt mina erfarenheter både normalt och en fördel, jämfört med tält (bivack är mycket varmare=skönare).


Jag brukar själv aldrig täppa till ingången. Den borgar för att man får både frisk luft och syre. Enligt rykten skall finns det en risk att ingången blåser igen, och då kan man kvävas inne i bivacken. Troligen skulle en väska i ingången spä på denna risk (?). Har du gräft bivacken rätt (ingångens tag lägre än britsarnas golv), så skall värmen stanna inne, samtidigt som man får lite frisk luft.


Du som tänkte ta med dig tältet, jag tycker alltid att man blir vesäntligt mycket blötare i tält än i bivack. Mest pga att is på insidan smälter på morgonen när solen stiger upp, och droppar ner.


Sist en fråga angående överdragssäck. Finns det sådana? I goretex? Vad kostar en sådan? Har länge funderat över det genialiska över att ha en sovsäck i Goretex, men ingen tycks hörsamma mitt önskemål.
 

mats.sjoberg@adb-kontoret.goteborg.se (Mats)

Gäst
Ingen dörr ??

Men om det blir snödrev och det blåser rätt in blir det inte fullt med snö i bivacken. Likaså om det blåser längs med drivan så yr det ju in snö !
Du har inte upplevt problem med detta ?
 
Ventilation m.m.

Hej,


jag har aldrig hört någon varna för kvävningsrisk i en snöka förut. Om man gör två ventiler, förslagsvis en upp genom taket och en vid ingången och håller dessa någorlunda öppna med hjälp av en stav så räcker det utmärkt. Snön i sig innehåller ganska mycket syre och så länge det är minusgrader i snökan bildas knappt något istäcke alls inne i snökan vilket gör att syret kan blandas med luften. Om man vistas flera dygn i en snöka kan dock risk för koldioxidförgiftning (ej att förväxla med kolmonoxid) uppstå pga. syrebrist. För att minimera risken bör man skrapa bort den is som efterhand bildas på insidan av snökan och hålla ventilerna öppna.


Om du lagar mat i snökan bör du vädra ordentligt i 20-30 minuter efteråt för att eliminera risken för kolmonoxidförgiftning. Kolmonoxid uppstår vid ofullständig förbränning. Vissa kök avger mer kolmonoxid än andra (vissa Colemanmodeller t. ex.).


M v H,


Johan
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Jodå..

Bl a ajungilak har överdrag i gore-tex (ca 1700 kr). Även VauDe har en variant av gore-tex överdrag (ca 1100 kr). Här använder man ett membran som heter ceplex. Detta membran funkar bra (jag har det i mina skidbyxor) och det är både vindtät och vattentätt samt andas.


MVH/


Urban.
 

i95_lab@lector.kth.se (Jakob Larsen)

Gäst
mera ventialtion

AngåendeJjohans inlägg nedan, så menade jag att kvävningsrisken uppstår om alla ventilhål. inklusive ingågnen, blåser igen. Jag har dock inga som helst vetenskapliga belägg för detta, endast något jag har hört/fått för mig. Skulle vara skönt om någon kunde dementera, så jag inte behöver vara orolig!


Är det föresten någon som kan rekommendera någon bra fotogen/bensintillsats till triangakök? vad för bränsle är bäst under vinter? är det stor skillnad mellan T-sprit och fotogen`?


Mvh Jakob


*****************************************************************
Johan writes:


Jag har aldrig hört någon varna för kvävningsrisk i en snöka förut. Om man gör två ventiler,
förslagsvis en upp genom taket och en vid ingången och håller dessa någorlunda öppna med
hjälp av en stav så räcker det utmärkt. Snön i sig innehåller ganska mycket syre och så länge
det är minusgrader i snökan bildas knappt något istäcke alls inne i snökan vilket gör att syret
kan blandas med luften. Om man vistas flera dygn i en snöka kan dock risk för
koldioxidförgiftning (ej att förväxla med kolmonoxid) uppstå pga. syrebrist. För att minimera
risken bör man skrapa bort den is som efterhand bildas på insidan av snökan och hålla
ventilerna öppna.


Om du lagar mat i snökan bör du vädra ordentligt i 20-30 minuter efteråt för att eliminera risken
för kolmonoxidförgiftning. Kolmonoxid uppstår vid ofullständig förbränning. Vissa kök avger
mer kolmonoxid än andra (vissa Colemanmodeller t. ex.).
 
Ingen fara

Man kan lugnt täta igen ingången innan man kojar. Syret i bivacken räcker även om ventilerna täpps till under natten. Dels finns det syre i luften, dels finns det rikliga mängder i snön.


När det gäller fotogentillsatser för Trangia är min personliga åsikt att Kap-Arktic är det bästa valet.


I forumet mat och tillagning finns flera inlägg om bl. a. Kap-Arktic.


M v H,


Johan
 

mats.sjoberg@adb-kontoret.goteborg.se (Mats)

Gäst
Fukt i säcken ?

Har precis kommit tillbaka efter en trevlig och jobbig resa Kebne- Abisko.
Fukten på sovsäcken avhjälptes genom att jag la mitt
goretex-ställ ovanpå sovsäcken och fick på så sätt fukten att sammlas i goretexen istället i säcken.
Så det verar ju som om ett fodral av gortetex är bra
problemet återstår väl med den fukt som vill ut mellan sovsäck och ligguinderlag ?
/mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.