Snart smäller det!

Den 1 april är det öringpremiär här på västkusten (bor i Sävedalen utanför Gbg).

Det är ju som bekant en stor begivenhet för oss sportfiskare i väster. Nu får man hoppas på bra väder som i början av säsongen är helt avgörande för fiskelyckan.

Mina frågor till er som skall ut och svinga era roddar:
* Var sker debuten?
* Med vilken (vilka) metoder?
* Har ni fått något de tidigare premiärerna?
* Hur mycket tid lägger ni ner på fisket den första månaden?
* Tar ni ledigt från jobbet?
* Tycker ni att fisket har blivit bättre eller sämre på premiärerna?
* Blir ni fortfarande hindrade av långa kustnära nät och bojar?

Blöta linor,
~Paul~
 
Min premiär brukar börja kring viskans mynning för att fortsätta norrut mot Tjolöholms Slott.
På med trippla långkallingar , riggat spinnspö och riggat flugspö. Kaffepannan är alltid med ! Fiskar 1-4 dagar i veckan fram till juni. Sen är bensinkontot tomt ! :-( . 20 mil varje resa blir dyrt.Tar med mig tältet ibland och stannar 2-3dagar men då kommer samma problem som tidigare år : Blåser upp så in i hlvte så det är fullständigt omöjligt att använda flugspöt.Då åker man hem till sin käresta och bemöts av ett konstigt flin när hon säger: Fick du ingen fisk ?? Nä svarar man ! Det gör inget säger hon .Jag har köpt lax vi kan ha istället!
 
Haha

det där känner jag igen! Precis så är det för mig med. Med undantag av den inköpta laxen förståss :)

Jag måste säga att flugfiske så här dags på året inte känns så bekvämt direkt med tanke på kyla och blåst. Är heller inte så duktig på det.

På senare tid har jag i alla fall märkt att det fiske som ger bäst resultat är mete. Ja, jag vet att många rynkar på näsan när jag säger det men resultatet talar för sigt självt.

Jag har de tidigare premiärerna fiskat mest med min lätta spinnutrustning bestående av en liten Shimano multirulle i storlek 3 laddad med 0.15 Fireline och en shockspets på ca 4 meter samt ett lätt Zebco spö på 10 foot. Oftast kastade jag med mindre pirkar (runt 10-12 g) eller Viking Herring i varierande storlekar. Och visst fick man fisk då och då.

Förra året drog jag dock igång med lite mer mete och fiskarna har blivit både fler (17) men framför allt större! Snittvikten för mig i fjol låg runt 8 hekto, med en öring på 2.5 kg på topp, vilket är ju ganska bra här på den rätta sidan :) Jag fiskade bara under april månad.

Vädret förutspås i alla fall bli OK till helgen. Håll tummarna!

~Paul~
 
Mina frågor till er som skall ut och svinga era roddar:
* Var sker debuten? - Tjörn.. (hemligt ställe)
* Med vilken (vilka) metoder? - det finns väl bara en metod?.. FLUGA
* Har ni fått något de tidigare premiärerna? - Det händer..
* Hur mycket tid lägger ni ner på fisket den första månaden? - För lite...
* Tar ni ledigt från jobbet? - Behöver inte..
* Tycker ni att fisket har blivit bättre eller sämre på premiärerna? - Premierer är ALLTID bra..
* Blir ni fortfarande hindrade av långa kustnära nät och bojar? - nää...
 
Då var det igång

Tyvärr blev restultatet minst sagt magert mao noll. Satsade på mete med en stor sillbit med tanke på de stora firrarna. Men varken jag eller någon annan i närheten (6 st) lyckades dra upp något alls.

Vi fiskade i närheten av Älvsborgsbron och man skulle kanske ha varit längre ut. De visade på TV ett antal öringar tagna vid Tångudden. Tyvärr är jag inte en hängiven flugfiskare som orkar stå i nära nollgradigt vatten och slänga runt det förbaskade snöret.

Nåja, till mitt försvar kan sägas vara det faktum att natten innan var det rätt så kallt med ett antal minusgrader som antagligen har gjort fiskarna ganska slöa. Men inget att hänga läpp för. Nästa gång tar vi dem :)

Berätta gärna hur det gick för er (skryt gärna!)

~Paul~
 
Nollan är spräckt :)

Fick äntligen en öring idag. Inget att skryta om direkt men lovlig (45 cm). Metod: mete med strömmingsflundra.

Berätta gärna om era bravader så här i början av säsongen här på västkusten.

~Paul~
 
Skulle varit på premiärdagen och fiskat MEN gissa om jag fick jobba ! Hela dagen + helgen !! Gissa om det blir någon tid över dennna veckan !? NÄ ingen tid alls.
Fick nöja mig med att spinnfiska efter gädda i en alldeles för liten vak. 10*20 meter. Deprimerande !
Men så snart tiden visar en lucka så sticker jag fort som f-n till kusten ! Lita på det! Fast då blir det säkert storm.

Skitfiske på er

Mats
 
Men va tråkigt Mats,

du har dock inte missat mycket. Kylan har gjort öringarna köldstela och därför har de heller inte nappat något vidare. Det är stor skillnad mot i fjol.

Jag har som sagt bara fått en hittills. Har varit ute 2 ggr. Den här veckan blir det inte mer fiske för mig heller, har en del att göra. Så till nästa vecka får vi hoppas på bättre väder.

Skitfiske,
~Paul~
 
Trevligt att nån kommer ut nångång iallafall ! Själv har jag inte kommit närmare kusten än 5mil innan jag har fått vända tillbaka.Kan inte påstå att jag tycker om ständig jour !! Men förhoppningsvis så kan man ta ledigt en stund snart, för nu börjar jag bli liiiite sugen på att få fiska.

Skitfiske på er !
Mats
 
Halllåå

Vad pysslar ni med egentligen?En(1)sketen firre,det kan omöjligt vara allt.Berätta nu.

Skitfiske,eller ska jag säga lycka till?
(Kanske funkar bättre) ;)


peter
 
Jo, tyvärr så har det inte blivit mer för min del. Har inte haft tid att fiska sedan den gången. Har alltså bara varit ute två ggr. Men jag planerar en tur nästa vecka :) Man får hoppas på en sådan här "gris":

Enriktiggriscopy.jpg


~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslmedl Snart smäller det II Fiske 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.