Smidiga och mångsidiga ätgrejer

UL!?

Den prylen platsar helt klart under menyn UL. Synd bara att personer som sysslar med UL ät direkt ur kastrullen för att spara vikt.
 
...nja!...

Jag vet inte det jag, jag är verkligen ingen ULare men äter ur kastrullen ändå, om inte annat så spar det disk oavsätt om jag är hemma i kökt eller ute på tur.

Men jag måste medge att om man nu här något `mysiskt` behov av dessa funktidoner så är det nog ett enkelt sätt att få med sig dem i väskan, bortsätt då från att jag har svårt att tro att det kan vara en så enkel lösning när man väl är där...Montera, äta, Demontera, diska...

Nej, UL-stämling eller inte, jag fortsätter nog att äta ur kastrullen om vi inte är ett stort sällskap!
 
Gilbert har du testat

Verkar lite sladdrigt och hur fungerar det med varm soppa eller dryck?

Kul picknickgrej men kanske inte något för fjällvandring om jag får ge mig på en gissning.

Thure
 
Min erfarenhet är att grejer som man viker förr eller senare går sönder i vecken. Och då sitter man ju där med frågeställningen: När är det dags att byta?
 
Re: Gilbert har du testat

thureb; sa:
Verkar lite sladdrigt och hur fungerar det med varm soppa eller dryck?

Kul picknickgrej men kanske inte något för fjällvandring om jag får ge mig på en gissning.

Thure

Jag har inte testat, tänkte nån annan skulle få göra det :) De säljs i England för runt 200 kr för picknicksetet.
 
nermander; sa:
Min erfarenhet är att grejer som man viker förr eller senare går sönder i vecken. Och då sitter man ju där med frågeställningen: När är det dags att byta?

Klippt från deras FAQ:

The products are manufactured from Polypropylene, a polymer with special properties. Polypropylene is practically the only plastic that can be folded without breakage, in fact the more you fold it the more durable it becomes along the hinge. Products are practically unbreakable (by practically I mean if you were to stick them in a food blender, or on a fire they will cease to work, but in daily normal use you shouldn't experience any problems).


Det de säger om PP stämmer ju i alla fall hyfsat, även om unbreakable är ett stort ord...
 
Mezzner; sa:
Det de säger om PP stämmer ju i alla fall hyfsat, även om unbreakable är ett stort ord...

"practically unbrakeable" - en något annan sak. Allt går sönder om man verkligen försöker, men allt går inte sönder om man inte verkligen försöker.

Själv är jag stor diggare av vikkåsa, men till tallrik är jag mer tveksam till idén. En tallrik är ju ändå rätt platt.

Om jag inte är solo kör jag med sopptallrik från Felix, som också är "i all väsentlighet oförstörbar" - att skrynkla ihop den och trycka ner i ryggan bekommer den inte det minsta - och väger 17 gram.

----
Tillägg:
Hmm... halva det här svaret skulle egentligen ligga i den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36455#post233345
[Ändrat av Nordesjö 2006-02-14 kl 07:54]
 
Kul grej

Jag tycker det är kul och innovativt att se de här origami-pryttlarna. Nyttan är jag mer tveksam till. Vikten framgår inte, men den är sannolikt helt UL-ok.

Själv äter jag också direkt ur kokkärlet, men kåsan är förmodligen ett klart bra UL-alternativ till de vanliga varianterna. Själv är jag inte särskilt UL när det gäller kåsor och tycker att 90 g för en dubbelväggig plastkåsa är värt vikten i form av varmare kaffe under längre tid.

Ur miljöaspekt så tycker jag nog att Nordesjös Felix-skålar och Nermanders Bregottförpackningar är bättre. Och även vikt och hygiemässigt tror jag inte att de är sämre. Svårigheten när det gäller resurshushållning är ju inte att få oss konsumenter att köpa mindre miljöfarliga prylar utan att få oss att köpa mindre...

Jörgen
 
Re: Kul grej

Ur miljöaspekt så tycker jag nog att Nordesjös Felix-skålar och Nermanders Bregottförpackningar är bättre.

Ont förtal! Det är Lätta-askar jag har. Det hörs ju på namnet att de är lätta:)

Bregott kör väl med en väldigt tunn innerask som hålls uppe av en yttre kartong? Eller har även de askar helt i plast numera?

Den nackdel Lätta-askarna har är att hörnen är lite svårdiskade, skulle gärna haft rundade hörn. Hmm, men kanske om man värmer hörnen lite med en gaslåga... Ska nog testa hemma om det funkar, plast brukar ju liksom dra ihop sig lite när man värmer...
 
Re: Re: Kul grej

nermander; sa:
Ur miljöaspekt så tycker jag nog att Nordesjös Felix-skålar och Nermanders Bregottförpackningar är bättre.

Ont förtal! Det är Lätta-askar jag har. Det hörs ju på namnet att de är lätta:)

Ber om ursäkt, jag borde begripit detta :)
Mitt minne är inte vad det har varit, men det har det å andra sidan aldrig varit.
Valde faktiskt själv Lätta-askar just för att de är av helplast. Felixskålarna är ju mer lättdiskade och mer värmetåliga.

Jörgen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.