• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

småbarn och friluftsliv

Jag vill ha berättelser om hur ni har klarat av att ta med bäbisar/småbarn ut på vandrings-, havs- och skidäventyr. Jag behöver tips och råd för och emot att ta med barn ut på sina äventyr.
 
Cykelkärra mm

rabbit; sa:
Jag vill ha berättelser om hur ni har klarat av att ta med bäbisar/småbarn ut på vandrings-, havs- och skidäventyr. Jag behöver tips och råd för och emot att ta med barn ut på sina äventyr.

Dristar mig att svara även om jag är pappa och inte mamma till tre barn födda 94, 96 och 98.

Med ett barn upp till ett par år kan man göra nästan allt med hjälp av bärsele/bärstol där ofta barnet somnar under aktiviteten. Begränsning är fallrisk och i bärstol förmågan att hålla barnet varmt. Välj en modell av bärstol som står stadigt på marken.

Med två och tre barn blir man mer begränsad till baslägeraktiviteter innan barnen är självgående.

Vi har haft mycket fina paddelturer i VKV Yoo-A-Kim med basläger i tältkåta.
Har inte skrivit om det på www men det kanske kan bli senare. Jag tycker att det finns så mycket att utbyta erfarenheter i om detta att man skulle kunna ha ett separat forum under Utsidan med familje/barn tema.

Långfärdsskridsko har gått utmärkt se http://www.sssk.se/barnpais/
och undersidorna
http://www.sssk.se/barnpais/barn1998.htm
http://www.sssk.se/barnpais/dragtips.htm
http://www.sssk.se/barnpais/fordon.htm
http://www.sssk.se/barnpais/segebaden.htm
http://www.sssk.se/barnpais/skidsladar.htm

Skidåkning turåkning går också med kortare varianter. Utmärkt familjesemester som vi var med på i vintras arrangeras av STF i Saltoluokta för familjer med barn upp till skolåldern. Helpension barnen äter för sig och de vuxna för sig på kvällen. Hundspann Plupp isfiske skid och pulkåkning mm mm.
Vi kommer att åkta dit igen mars 2003.

Vill också rekommendera täckt cykelkärra typ Burley för alla möjliga aktiviteter från veckohandling till cykel och skridskoturer.
http://www.svenska-cykelsallskapet.se/SCS0101/Postorder/Burley.jpg

Thure
 
Bärsele, cykelkärra, pulka

Argument emot att ha med sig barn i naturen kommer du att få av de som har bestämt sig för att när man har barn så får man ge upp alla aktiviter (åtminstone mamman) och sitta i sandlådan.
Vår familj tillhör inte dem. Vi har fortsatt att vandra (dock kortare sträckor), sova i tält/vindskydd, plocka svamp, ha cykelsemester, vinterfjälltur (dagsturer från en stuga), långfärdskridsko, paddla kanot, jogga, åka inlines... Vår son, Arvid, är nu två är och älskar "äventur" som han säger.
Det är viktigt att barnet inte fryser/svettas. Köp bra kläder det finns Craft-underställ, ullfrotteställ och ullfrottesockar mm till barn.
När vi går pratar vi om det som vi går förbi; olika färger på löv, blommor,småkryp. När vi cyklar tittar vi på traktorer, lastbilar, korna i hagen osv.
Aktiviterna ska vara roliga för alla som är med, Arvid sitter gärna i bärsele/kärra/pulka någon timme, bara han får rasa av sig rejält när vi ha paus. När vi slår upp tält, lagar mat etc har Arvid sina uppgifter, så han känner sig delaktig.
Se till att barnet får i sig vätska och mat i tid, barn med lågt blodsocker är inte förhandlingsbenägna. Och vem säger nej till en fika?
Vi planerar med marginal, så att vi hinner dit vi ska på en dag även om något strular under dagen. Det viktiga är inte sträckan vi går/cyklar osv, utan att vi har trevlig tillsammans. Vi har med oss första förband, kartor, mobil mm (och utbildar oss när det behövs) för säkerhet är viktigt.
När vi bor i tält har vi med en liten termos som vi fyller med hetvatten på kvällen, så vi kan laga morgonvälling i tältet.
Jag tror nog att ni också kan fortsätta göra det ni vill, bara ni gör det i barnets takt och på ett säkert sätt.

/Stina
 
Tack för tipset. Skridsko anordningarna verkade lite avancerade. Hur funkar det med att hålla värmen för de små? har sett skräckexempel på föräldrar som kommer tillbaka från fjället med förfrusna småbarn i pukan.
/lisa
 
Små äventyr

Hej
som någon föregåends skrev är ju bärstol, cykelvagn, pulka tre helt suveräna saker när barnen är riktigt små. En sak som är viktigt att tänka på att barnen inte har lika stora krav som vi vuxna ofta har. För små barn är det inte mer spännande att vandra i nepal än att tälta i närheten av hemmet. Jag personligen tycker det viktigaste med små äventyr är att få vara tillsammans som familj.
 
Mycket kläder på en som sitter still

Svarar på dina två inlägg på en gång:
När vår son var sex veckor gjorde vi vår första tälthelg, vi gick 3 km (så vi slapp se bilen och civilisationen). Det var en varm septemberhelg. Vi sov i tunna sommarsovsäckar, vår son i min 3-säsongssovsäck, tjock pyjamas och mössa. På kvällen hade han två lager kläder och låg inlindad i en ylletröja+yllemössa. Sedan gjorde vi dagsturer i svampskogen hela hösten och skridskoturer den vintern. Sommaren, när Arvid blev 1 år, gjorde vi första cykelsemstern.
Arvids första år hade vi nog i snitt ca 3 timmar "marchtid", då vi kunde gå/cykla osv. När Arvid sov drog vi upp tempot. I somras (Arvid 2 år) har tiden sjunkit till 2 timmar. Inför längre äventyr (semestrar) gör vi ofta en testtur, där vi kolla att gjejorna fortfarande passar och kollar "marchtiden", sedan planerar vi efter det. T ex klara vi inte att gå mellan stugor i fjällen på två timmar, så därför gör vi dagsturer från en stuga.

När vi åker skridskor/skidor och Arvid sitter i pulkan har han på sig craftunderställ, fleeceoverall, vanlig overall, ullfrottesockar, yllesockar, ullfodrade kängor, tjocka vantar, mössa med fleece och bävernylon (vindtätt). Han ligger i en sovsäck med två liggunderlag alt. ett fårskinn under. Man får passa så att han inte får vinden i ansiktet, sticka in ett finger i vanten och i nacken och kolla att han inte fryser med jämna mellanrum. Om Arvid blir kall blir han gnällig, det har vi som en varningsklocka.

Jag håller med Daniel om att det viktigaste är att vara tillsammans och att alla har roligt. Och tänker man bara till behöver inte äventyret vara långt bort. Köp bra kartor över ert närområde, sedan är det bara att börja planera när lillan/lillen sover.

Lycka till!
/Stina
 
Som någon skrev tidiare så förstår jag inte heller varför man inte skulle kunna ha med barn ut.

Vi har cyklat med Gustaf två somrar nu, förra sommaren var han ett år, i år två . Han sitter i en cykelkärra fran Trek, och trivs bra - i somras klättrade han in i kärran på morgonen, pekade frammåt och sa bestämt:
-Cykla dit!!

Vi trodde att vi skulle få kortare dagar i år, eftersom han har mer spring i benen, men så blev det inte. Han sover två timmar mitt på dagen och då lägger vi honom i kärran, men förrutom det kunde det ibland bli 3-4 timmars cykling till, när han nöjt satt och tittade ut. Så vi kom från Leksand til Göteborg på 10 dagar. En skillnad mot om vi cyklat själva var att vi några nätter bodde på camping med stora gräsmattor istället för i en ojämn skogsbacke där Gustaf blev sur för att han inte kunde gå!

Mia
 
En liten berättelse bara

Vill bara berätta om när jag senast var på väg uppför Besseggen i Jotunheim (2001). En klassisk vandring på ca 10h vars höjdpunkt är en smal, brant passage "halvklättring" med 800 m stup på ena sidan. Där det var som smalast på själva besseggen mötte vi en karl i löparskor, taights, underställströja, oakley brillor och bärsele med ett spädbarn på magen. Han hoppade och joggade utför själva besseggen (och då har han joggat kanske 2h och hade 2h kvar på kalfjället...)
Sen var jag med om en episod vid Grönbrinksberget där en pappa kom fram till mig och frågade hur han skulle säkra sin typ 5 årige son. Efter att jag visat honom hur man knyter en 8:a så släppte han glatt upp sin son på klippan...
 
Bra erfarenhet för barnen

Klart att man kan ta med sig barnen ut i naturen när de är riktigt små. Vi har själv varit ute och paddlat med vår dotter enda sen hon var under ett år gammal. Men då är det ju bara kanadensare som gäller. Vi gjorde en liten ”lekhage” av liggunderlag och sovsäckar i mitten av kanoten. Den som sitter där bak och styr har då full kontroll av vad som händer. Detta fungerade bra under alla de år hon var för liten för att sitta upp i kanoten själv.
Idag är hon 14 år och har bra kunskap och erfarenhet av utelivet tack vare att hon fått följa med ut sen hon var liten.

/g
 
Arvid kan bäras flera år

Jag har också en Arvid, som har fått vara med om mycket. Han började som ett-årig med en halvvägs bestigning av Storronden.
Vi har fortsat bära honom i vår utmärkta Haglöfs bärstol tills han var 3 år. Ofta går han en del sjalv, men bärs uppför eller i slutet på dagen, när han är trött. På så sätt har vi klarat av dagsmarcher på ungefär 12 km (där storasyster på 6 klarar allt själv).
Det blir forstås dagsturer från basläger, då vi inte klarar av att bära all utrustning.

Det trixiga året är när barnet är 4. För stor att bära och för liten att orka hänga riktigt med. Här är det så att utmaningar är bättre än en lättvandrad skogsstig. Skal man klättra över stenar eller hoppa i bäckar brukar det gå bra. Storasyster var faktisk bara 4, när hon hang fint med i Rondane.
Arvid kan vara lite gnällig, när vi börjar gå, men det tar sig efter de första 500 m. Vi vuxna ska ju också in i lunken innan det går riktigt bra.
 
Skönt!!!

Det känns skönt att det verkar som ett litet tillskott att ha barn med sig!
Jag och frugan väntar barn till sommaren, och då jag har fisket som min största hobby så vill jag gärna ge mitt blivande barn en glimt av denna fantastiska natur vi har "utanför knuten"...
Jag kommer med spänning och nyfikenhet följa vad som tipsas och sägs här för att vara så beredd man kan för "framtiden" :)
//Niklas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.