• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Barn och friluftsliv

Det är snart aktuellt med ett eget forum för detta ämne. Jag skulle gärna sriva en hel artikel om ämnet, bara jag fick tid. Mina barn är vuxna nu, så jag har en del erfarenhet av olika åldrar. Jag vill därför slå ett slag för dom lite äldre barnen. När dom kommer i skolåldern vill dom gärna vara med kompisar. Här på utsidan finns säkert många unga föräldrar, som kunde ta på sig att leda grupper för barn. Friluftsfrämjandet http://www.frilufts.se har verksamhet för barn och ungdom i olika åldrar, men det saknas ledare.
Föräldrar, som kan stå vid en fotbollsplan i dagar, anser inte att dom kan ta med barn ut i naturen. Ungar älskar att bo i vindskydd, tälta, såga ved, göra upp eld, laga mat ute, paddla kanadensare och kajak, gå i fjällen, allt! Men få får tillfälle, för att ingen vill eller kan ta med dom. Jag har som ledare följt 20 ungdomar från 7 år upp till 14-15. Få saker har varit roligare under barnens uppväxt än detta. Vilka äventyr! Ni som kan allt i denna branch, bjud på er själva, ta med andras barn ut!
Skriv om era erfarenheter av detta!
 
cwmint; sa:
Det är snart aktuellt med ett eget forum för detta ämne. Jag skulle gärna sriva en hel artikel om ämnet, bara jag fick tid.

Bra förslag!

Ifall det inte uppmärksammas av UTSIDANs ansvariga så lägg in förslaget även under forumet utsidan.se.

/mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.