Slutåkt i Sthlm

2003-03-28. Nu är den fina issäsongen 2002/3 slut. Isarna har snabbt försämrats. Ytan har blivit mjuk och underfrätning och sönderfall av den gamla kärnisen har börjat. Det är nu alltför farligt att ge sig ut i Stockholmstrakten.

Observera att även tjocka isar snabbt kan brytas upp, ty iskristallerna är som lodräta pinnar i isen och de lossar från varandra i sidled och styrkan i isen försvinner.

För de som åkt mycket och vill åka än mer så kan jag rekommendera att man går med i någon skridskoklubb -
SSSK, Friluftfrämjandet, Friskis&Svettis. De ordnar ledarledda turer både nära och fjärran, och har
israpporter som ger information om isläget i förväg!
 
För alla skridskofantaster kan jag rekomendera Östersund. Hela Storsjön är snöfri och just nu åker en isjakt förbi utanför kontorsfönstret.(suck..) Isvägarna är fortfarande öppna så isen lär inte försvinna än på ett tag.

(Snöläget är det lite sämre med, skidåkningen till påsk blir nog inställd.)
 
Går fortfarande att åka i Uppsala men snart är det nog färdig åkt här också. Var själv ute på isen idag och rekomenderar inte att någon som inte är förberedd på dåliga isar att ge sig ut. Senaste dagarna har tagit hårt på isen och nu börjar ytan bli lite väl mjuk. Dessutom får man passa sig för råkar och andra sämre partier. För att ta sig ut på isen får man använda någon brygga eftersom isen närmast land inte är tillräckligt stabil.
 
David D; sa:
För alla skridskofantaster kan jag rekomendera Östersund. Hela Storsjön är snöfri och just nu åker en isjakt förbi utanför kontorsfönstret.(suck..) Isvägarna är fortfarande öppna så isen lär inte försvinna än på ett tag.

(Snöläget är det lite sämre med, skidåkningen till påsk blir nog inställd.)

hej brorsan! kör du på vägarna trots att de är stängda??? va ute å mountianbikade igår, blev visserligen bara 3.3 mil men det är alltid något. Hur går det med din träning?
 
nu krävs det vaksamhet!

Håller med BJ!
Gjorde ett försök på Erstaviken i morse (07.30) men fy vad förhållanden ändras snabbt!
För 2 dygn sedan var det fullt åkbart på fm.
Men idag var det lurigt!
Säsongens sista tur sträckte sig 500 m!
/Bosse 750km 02/03.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.