Slippa disken

Hej!

Jag befinner mig i skogen emellanåt, men i likhet med hemma tycker jag disken är bedrövligt tråkigt. Förutom detta är jag ofta på platser där det inte finns vatten i närheten. När jag gjorde värnplikten för ca 200 år sedan, hade vi olika lösningar på att slippa disk, så som inlägg till snuskburk osv.

Jag är nyfiken på vilka olika lösningar det finns på det här. Jag har funderat på:

* förpacka mat i täta värmebeständiga påsar som kokas i vatten (kanske inte besparar vattenmängden, men man slipper iallafall diska.
* ha någon form av inlägg, som skyddar insidan av grytan - värmebeständig.

Vad kan man göra?

Har du några kreativa tips?
 
Det finns en produkt på coop som heter typ gourmet-nånting, som är färdigmat vakumförpackade i stadiga plastpåsar. Ett av de rekommenderade tillagningssätten är att punktera och ställa i kokande vatten.

Jag har testat och det funkar bra i liten campingkastrull. Man slipper disk, och vattnet man värmt kan man sen använda till te/kaffe. Jag har testat liknande produkter förut också och tycker det är smidigt, om man inte vill köra frystorkat. Lite tyngre är det ju, men ändå. Jag skulle lätt kunna tänka mig att färdigförpacka hemlagad mat på det viset, för kortare turer.

Ska du laga riktig mat, tror jag det är svårt att slippa disk. I princip skulle man ju kunna vattenbada någon plastpåse med vid öppning, men har svårt att se att det skulle funka i praktiken. Risken att man petar/bränner hål på påsen, plus att det blir mycket skräp.. Kanske om man lägger sånt där silikon-steknät i botten av grytan att man åtminstone minskar risken att bränna påsen...
 
Jo, egentligen handlar det ju bara om tillvägagångssättet vid förpackandet. Zip-loc-påsar funkar nog inte, men Det kan väl egentligen vara värt att skaffa nån sorts engångs stekpåsar och en plast-svets så kan man konservera hemma.

En sån här kanske:

http://www.nimaab.se/se/article.php?id=6273&art=11449305

De säljer påsar också. Om man lagar maten, fyller en påse som sedan får ångkokas en stund typ i en saftmaja eller så, och sen svetsar direkt ur kastrullen så har man nog en ok konserv tror jag. Om man sen ändå i så stor mån som möjligt hanterar den som kylvara är man nog gott och väl på säkra sidan.
 
Tycker själv det är en pina att diska. När man ätit vill man ju ta ett par minuter och bara njuta, och inte börja med disken =)

Min lösning är att inte vara så noggrann med disken =)
Ta ett knippe ris (ljung, bärris) och skrapa ur det värsta. Riset tar även bort fastbränd mat i botten.
Ta sedan en nypa mossa eller fuktig lav och torka ur.

Det tar <30 sekunder, och tar bort det mesta. Det lilla som är kvar ordnar man vid nästa måltid.
Huvudsaken är ju att man slipper kladdiga matrester när man packar ihop kastruller och kök.
 
T o m ugnspåsar smälter med eldning vid köket, eld, sprit. gasol, fotogen eller bensin spelar ingen roll.
Det du spar i skogen kommer igen hemma i vasken med svinto.
 
Den enklaste och billigaste lösningen måste väl ändå vara att skaffa en vandringskompis ;)

Du skriver att du är i skogen emellanåt, pratar vi veckor i sträck, helger eller dagsturer?
Det finns ju gott om konserver som man kan värma i vattenbad och äta direkt ur och vid kortare turer så är det inte så betungande att bära med sig.
Annars kan man kanske titta på (nya) kastruller med nonstick-beläggning, när kastrullen svalnat men inte torkat tar man lite hushållspapper och torkar ur matresterna på tjugo sekunder.
 
Jag vill minnas att idén med plastinläggen i snuskburken var vätska i botten, som sedan värmde plastinlägget där maten sedan låg, eller minns jag fel? På det viset funkade detta finfint. Visst blev det en massa skräp man fick bära på men här diskuterar vi ju lösningar på matlagning, inte sophämtning. :)
 
Jag gjorde ett försök att torka mat för att sedan bara tillsätta kokande vatten, typ frystorkad påsmat. Nu blev käket jag torkade inte det bästa, men ändå ätbart och zippåsen som jag använde höll perfekt för kokhett vatten. Då borde det gå att ha färdiglagad mat i påsar och bara värma upp genom att sänka ner dem i en kastrull hett vatten.
Det går dessutom att frysa ner soppa i zippåsen så är det lättare att transportera...

/Dennis
 
Tycker själv det är en pina att diska. När man ätit vill man ju ta ett par minuter och bara njuta, och inte börja med disken =)

Min lösning är att inte vara så noggrann med disken =)
Ta ett knippe ris (ljung, bärris) och skrapa ur det värsta. Riset tar även bort fastbränd mat i botten.
Ta sedan en nypa mossa eller fuktig lav och torka ur.

Det tar <30 sekunder, och tar bort det mesta. Det lilla som är kvar ordnar man vid nästa måltid.
Huvudsaken är ju att man slipper kladdiga matrester när man packar ihop kastruller och kök.

Det där du just beskrev kallas att diska tycker jag :).

..eller är det någon som faktiskt värmer vatten i en balja, häller i diskmedel, sköljer torkar etc..? ;)

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.