slipa bort räfflor?

Hej

Jag lyckades förra året lite förhastat köpa mig ett par vallningsfria Åsnes Sondre på rea. Problemet som jag insåg efteråt är att spanner är för mjukt för mig, speciellt med packning. Klantigt, och tråkigt speciellt utför.

Nu stör jag mig mycket på räfflorna, speciellt den del som ligger i längst fram och bak i steget.

Undrar om någon har någon erfaenhet av att slipa ner och/eller lägga igen räfflorna? Någon smart teknik?

Hoppas på något bra tips!
Solsken/ Viktor
 
Detta har jag också

funderat på. Enklast borde vara att droppa i parafin och sickla t ex den decimeter av fiskfjällsbelaget som ligger längst fram. Fungerar det kan man kanske droppa i belag mera permanent.

En annan variant vore att sätta dit ett slätt belag med en anordning liknande kicker skins.

Thure
 
Parafin

Hej,
Parafin funkar inte, mer än några hundra meter. Avsett att smältas in i belaget, inte laga det. Det kommer mycket snart slitas bort.
Om man ska göra något finns speciell "belag-lagnings-plast" som smältes in och sedan sicklas av.

Rekomenderar dock inte det som metod för vallningsfria skidor. Spannet är vanligtvis mycket mjukt på dessa med halvkass glid och lite störrande surr nerför. Det kommer aldrig bli träningsskidor, hur mycket du än smälter in.

Däremot är vallningsfritt guld värt på tur. Man glider knappast med tung ryggsäck ändå och slippa valla är en dröm. Fast det är såklart en smaksak.... (tejp är för övrigt samma guds gåva för träningsskidor)

//David ....eller.... en som gillar åka skidor men inte kletig valla
 
Har inte provat, men köp en bit smältbelag som brukar finnas för alpina skidor. Smält i fiskfjällen och sikla av på en liten bit av belaget och testa.

Kommer väl kanske inte ändra karaktären på skidan men borde väl ge en smula bättre glid och tystare skidor
 
Nja........fjällen är nerfrästa i sulan så fyllning krävs.....enklare att börja med en skida med rätt spann och slät botten.
 
Jag har ingen vidare ingående kunskap i spann och skidor men jag inbillar mig att om man "målar över" fjällen så kommer man att ta bort ytterligare en bit av spannet vilket gör att det riskerar fungera lika dåligt med valla. Antar att du tänker använda fästvalla iaf.

Jag hatar oxå räfflorna för motionsåkning men tycker de är bra på fjälltur. Kan du inte bygga en ryggsäckspulka (länk>>)för att få bort lite vikt och därmed minska belastningen på spannet? (Det var rätt enkelt och i mina ögon en värd investering för tur med övernattning)
 
Polyester?

Finns det något som hindrar att man först slipar belaget och därefter bygger upp en ny yta med tvåkomponentspolyester? Belagslagningssats har jag använt, men det var inte kul! Mina fulskidor har fått en hel del stryk i vinter och det är totalrenovering som väntar. (förlåt att jag lånade tråden).
 
Polyester

Inte för att jag är expert på plaster men belagsplast är väl en förhållandevis fet plast med mjuk slät yta?
Säkert även med en del flour och annat glid-hokuspokus inblandat.

Polyester (i alla fall när jag använd det) blir stenhård, torr yta med rätt grov struktur. Även om du bara lägger det i spannet lär det nog frysa i snö. Fast vallan kommer nog sitta bra....
Sen spricker nog polyestret av att spannet rör sig.

Men testa går ju om skidorna ändå är skrot.
Kanske blir det som eliten som kör ruggat fästbelag, om jag förstått det rätt är det ett annat plastmaterial på dessa skidor i spannet.
//D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.