Slangjungeln..

Tjenna

Har en hybrid me 28" hjul som jag ska byta slang på. På däcket står det:

28-622 (700X28C 28X1-5/8 X1-1/8)


Är det 28-622 eller 28x700 slang?? Eller va betyder 1 och fem åttondelar...?

MvH
 
De e la olika sätt att berätta för dig vilken storlek det är.

28-622 = 28 tum + en kod för vilken slangtyp/-storlek. Vanligt här Tyskland, jag har dock ingen koll på hur detta storlekssystem funkar.

700X28C 700 mm fälg och 28 mm däck

28X1-5/8 X1-1/8 fattar inte jag riktigt. Borde väl vara 28X1-1/8, vilket betyder 28 tums fälg med 1 1/8 tums däcksbredd (1 1/8 = 28,6 mm).

/Håkan
 
Gå till cykelhandlaren

Skriv upp däcksdimensionen på en papperslapp, kolla vilken typ av ventil det är. Gå till en cykelhandlare och lämna fram lappen så får du köpa en passande slang. Köp två när du är i farten.
 
Många fel på en gång

Håkan K; sa:
28-622 = 28 tum + en kod för vilken slangtyp/-storlek.
Fel diametern är inte 28 tum
Diametern anges enl ISO-systemet: 622
Bredden på däckets luftkammare = 28mm

700X28C 700 mm fälg och 28 mm däck
Det är inte 700mm diameter på fälgen.
Det skall egentligen vara 700C, och är ett sätt att ange diametern.
Det är samma diameter som ISO 622

Det är förvirrande med alla konstiga angivelser av däcks bredd och diameter, men låt oss inte göra det än mer förvirrande.
En bra artikel som förklarar det mesta finns här:
http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html


/Håkan
 
ah, tack för hjälpen... :)


Men om man till exempel går o ska handla slang på Clas ohlsson står där bara 28x700....då vet man inte om det är iso eller mm.....(?)
 
Ok jag ska byta slangen. Finns det något märke på marknaden som är ledande vad gäller pris/kvalite? Några tips på en slang som håller bra, kanske med punkteringsskydd men ändå inte för dyrt?

Är punkteringsskyddade slangar tyngre än vanliga?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.