Slalombindning för toppturer?

Yo!

Ja funderar på om det är möjligt (allt är väl det!) att bygga nån typ av bindning för att kunna lösgöra hälen i en slalombindning.
Har någon erfarenhet av detta?

Jag har sett på en del freeride-filmer att en del åkare använder sig av någon slags typ av bindning som möjliggör detta... Men jag antar att det kostar en slant för en sådan bindning så därför vore det både billigare att göra nått själv å sen e det ju alltid fränare med ett hemmabygge... eller kanske inte!?!

Nåja, hoppas nån kan ge lite schyssta tips, antingen om att bygga eller var man kan köpa nått i denna stil...

/Jocke
 
Securafix

Jag förstår inte riktigt om din fråga gäller randonéebindningar i allmänhet, eller hur man bygger om en vanlig alpin bindning så att man kan gå uppför med den? En budgetlösning åt det senare hållet, även om det säkert går att bygga något själv lika billigt, är Securafix: en egentligen mycket enkel adapter som man sätter ner i sina vanliga bindingar. Kostar någon tusenlapp på nätet. Huruvida det är en bra lösning får någon annan svara på som har testat i verkligheten.
 
Re: Securafix

polkovodets; sa:
Jag förstår inte riktigt om din fråga gäller randonéebindningar i allmänhet, eller hur man bygger om en vanlig alpin bindning så att man kan gå uppför med den? En budgetlösning åt det senare hållet, även om det säkert går att bygga något själv lika billigt, är Securafix: en egentligen mycket enkel adapter som man sätter ner i sina vanliga bindingar. Kostar någon tusenlapp på nätet. Huruvida det är en bra lösning får någon annan svara på som har testat i verkligheten.

Min erfarenhet är att Secuarfix är billigt och dåligt. Har provat två ggr och andra (och sista) gången löste slalomskidans bindning ut när vi skråade och där stod jag en en skida på och på adnra foten en pjäxa med securafixklumpen på. Den lösa skidan låg 100 meter längre ner (hård skare och brant så skistoppern fick inte fäste). Åker på diamir numera (med både fångrem och stopper) och är nöjdare.

/Patrik, till Argentiere om 7 dagar ;-)
 
Skaffa riktiga grejer!

Håll inte på med något hembygge. Det går säkert att få till något som funkar men bra lär det aldrig bli. Ett alternativ som är hur bra som helst är att skaffa en Dimair Freeride bindning. Funkar bra uppför och går alldeles utmärkt i pist. Har kört med Diamir på mina Head Monster85 en säsong och är hur nöjd som helst. Tänk på att pjäxorna är en viktig bit. Mjuk pjäxa=bra upp, dålig ner. Hård pjäxa= bra nerför, skaplig uppåt.
 
håller med max. kör på head monster som är 85mm i midja o ett par scarpa titan pjäxor på Diamir Freeride bindning. väldigt nöjd, håller för att åka fort med trots att de ser ganska bräckliga ut. kostar en slant men ju mer det kostar ju roligare får man.. gammalt ordspråk.
 
Jag skulle vilja påstå att Securafix visst fungerar, särskilt för kortare turer där man kan tänka sig att kompromissa lite med effektiviteten uppför. Du kanske tar liten upp men vill knata i väg en bit ytterligare, eller tycker det verkar onödigt att köpa två olika skidutrustningar för de få toppturer du gör. En fördel med Securafix är att när du plockar bort dem för att åka nedför så har du optimala skidor, bindningar och pjäxor, alpina turgrejjor blir alltid en kompromiss. Ofta en bra kompromiss dock.

Om man tänker sig långa och många turer så är de alpina bindningarna att satsa på, siktar man däremot att göra korta eller få turer så funkar Securafix helt ok.

Hälsningar Tomas
 
Håller med om att randonnéinsats (Secura Fix) funkar utmärkt till kortare toppturer, där man verkligen prioriterar det hårda utförsåket. Du står där beredd med dina racingbindningar och kan satsa järnet! Dock vill jag påstå att den andra insatsmodellen, Alpine Trekker är snäppet bättre än just Secura Fix. Trekkern är håller genomgående högre kvalitét och är stadigare när det gäller.
Å andra sidan håller en Diamir Freeride för bra mycket mer än jag trodde från början. Värst är nog hopp med hård, oskön landning, samt Super-G-fart i pucklig pist.

/K
 
När jag tänker efter så är det nog Alpine Trekker som jag menar, de ser bättre ut än Securafixen. Den sistnämda var för först (så vitt jag vet) och har liksom fått ge namn åt produkten.

Jag kör bara med Diamir numer och det funkar mkt bra (jag har den äldre varianten) men man får skippa det värsta övningarna vilket är bra för då kan man alltid skylla på utrustningen;-)Praktiskt när man börjar bli gammal och bekväm.

/Tomas
 
trekker

trekker funkar finfint. kan ju vara bra med ett billigare alternativ så att man kommer igång istället för att behöva vänta innan man kan dra ut. finns annat att lära sig än att spara på vikt och komfort.

är det någon som har provat att sätta en trekker i en diamirbindning? helt gaaaalet...

hälsningar jonas
 
Re: trekker

jonas_bard; sa:
är det någon som har provat att sätta en trekker i en diamirbindning? helt gaaaalet...
...eller en trekker i en baklänges monterad diamirbinding, som ett svängdörrsgångjärn ungefär. Funky sätt att träna upp balansen kan jag tro.
 
www.telemark-pyrenees.com

PeAC; sa:
håller med max. kör på head monster som är 85mm i midja o ett par scarpa titan pjäxor på Diamir Freeride bindning. väldigt nöjd, håller för att åka fort med trots att de ser ganska bräckliga ut. kostar en slant men ju mer det kostar ju roligare får man.. gammalt ordspråk.

Om ni köper Diamir Freeride på http://www.telemark-pyrenees.com kan ni spara en bra slant. jag köpte mina där förra året. Så nu kör jag med Diamir Freeride på ett par Scott Santiago och jag är grymt nöjd. Enda jag kan invända emot är att vid riktigt isigt och hårt underlag kan man känna att bindningen flexar lite när man trycker i som mest!

//micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skräddarn toppturer i Sarek Skidalpinism 3
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
Maloon Toppturer Lyngen/Kvalöya - boende? Skidalpinism 4
skojploj Toppturer Helags Skidalpinism 2
Ocean Toppturer runt Riksgränsen Skidalpinism 0
undvall Toppturer i Kebnekaisefjällen?!? Skidalpinism 1
kanonmicke Bästa toppturer Åre och söderut. Skidalpinism 2
alfrost Toppturer Hemsedal? Skidalpinism 1
Jonas P Toppturer i Jämtland? Skidalpinism 2
blomberger Toppturer i Norge. Förslag! Skidalpinism 2
sondre Toppturer i Norge Påskhelg bil från Skåne/GBG Skidalpinism 0
magnusle Toppturer från Spiterstulen (Joutenheimen) under slutet av maj Skidalpinism 1
ErikThorsell Toppturer Vassiajaure Skidalpinism 2
Kerenskij Toppturer kring Grövelsjön? Skidalpinism 4
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
3145 Toppturer i Tärnafjällen Skidalpinism 6
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
perra_pop Val av skidor för toppturer i Sverige Skidalpinism 10
peter7435 Toppturer kring Nallo & Unnas Räitastugan Skidalpinism 14
sticcan Toppturer från basläger Skidalpinism 10
Jonik Toppturer runt Kittelfjäll Skidalpinism 2
StoraBerg Kompisar till Toppturer! Skidalpinism 0
Jonik Plastpjäxa till svenska toppturer Skidalpinism 8
Johsv Toppturer i Geilo? Skidalpinism 0
Anna Haglöf Norska toppturer Skidalpinism 3
petvin Toppturer i Sarek vintertid Skidalpinism 3
pzac Svenska Toppturer, är den bra? Skidalpinism 1
PerPerPer Toppturer i norra Dalarna Skidalpinism 6
Nicke W Toppturer, inte før långt norrut! Skidalpinism 8
ansun Toppturer nära San Francisco Skidalpinism 3
Jonik toppturer i jotunheimen Skidalpinism 6
Mangster Toppturer i närheten av Umeå Skidalpinism 2
Holton181 Toppturer söder om Keb? Skidalpinism 1
blomma Zermatt - Toppturer - Dagsturer - Bråttom! Skidalpinism 3
blackwidow Tips för toppturer i Hemsedaltrakten Skidalpinism 1
skifast79 Toppturer vid Riksgränsen??? Skidalpinism 1
jonte77 Toppturer nallo-jojoleden! Skidalpinism 0
Matzz Toppturer i Italien Skidalpinism 3
stefan.a toppturer Skidalpinism 0
föhl Boken om toppturer i Hemsedal? Skidalpinism 4
hjelmstedt Toppturer på Drommen/Bydalen??? Skidalpinism 1
lars.johansson Toppturer i Åre Skidalpinism 0
mickwal Toppturer i Akka-massivet Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.