Skridskovikter - förr och nu

Ifall det intresserar någon så har jag roat mig med att ställa samman lite uppgifter om vad långfärdsskridskor väger/har vägt 'genom tiderna'. Grillorna kommer från den egna 'hyllan' utom Lundhags löshälare där jag anlitat webben. Jag har också ett par 'par' 'holländare' av äldre typ (trästock) men eftersom de saknar bindningar var det meningslöst att väga dem - dock är dom lätta!

Intressant är att de gamla Rosenforsarnas skenbredd var 'nersmidd' till ca 2mm medan de modernare trästockarna höll 3mm. Först på helmetallarna vågade man gå ner till 1,2 - 1,5 mm.

Ungfärlig tid, fabrikat, typ, vikt, längd

ca.1910 Rosenfors,metall/läder,'Balkar', 764g, 41,5cm
1940/50 LG, trästock, 669g, 48cm
60/70 Gillberg, trästock, 810g, 44cm
70-tal Compass, helmetall, 740g, 55cm
80-tal Almgren Snabb, helmet, 510g, 50cm
90-00 Lundhag löshäl, met/plast, 510g, 50cm
2005 Lappglapp I, metall, 440g, 47,5cm
2007 Lappglapp II, metall, 390g, 42cm

Sedan handlar det förstås om vad slags kängor man har/hade!

T
 
Spara vikt

går det säkert att göra betydlgt mera men det kan kosta ganska mycket funktion.

En lappbinding är lätt och det går att ha lätta och bekvama skor men systemet har inte samma stabiltet i sidled som t ex Salomons SNS-system. Alltså betydligt större risk att skridskon lossnar vid ojämn is vid acceleration inbromsning etc.

Lätta SNS-skor är bra att åka i men inte så bra att gå i och stor risk att man sliter ut sulan/halkar etc.

Kolfiberskor och modern klappskridskor är både lätta och det blir synnerlgen effektiv överföring av kraften ned i isen men gångbarheten och snabbheten att växla mellan is och promenad blir inte bra även med speciallösningar. Dessutom så håller klappskridskor utvecklade för 400 meters rundbana i varje fall inte hitintills för upprepade tuffa långturer med vrakis och andra påfrestningar som konventionella långfärdsskridskor skall klara.

Vad blir nästa språng i utvecklingen?

Thure
 
Re: Spara vikt

thureb; sa:
......
Kolfiberskor och modern klappskridskor är både lätta och det blir synnerlgen effektiv överföring av kraften ned i isen men gångbarheten och snabbheten att växla mellan is och promenad blir inte bra även med speciallösningar.
.......
Thure

Hej Thure,
Vilka speciallösningar med kolfiberskor och klappskenor tänker du på då?

Kan bara instämma efter att ha satt en klappskena på min inlinesskor (kolfiber). På rundbana är det stor skillnad i effektivitet jmf med mina traditionella långfärdsskridskor.

/j
 
Re: Re: Spara vikt

Jonas.O; sa:
Vilka speciallösningar med kolfiberskor och klappskenor tänker du på då?

3 varianter:

1 Extra skor att byta till.

2 Skridskoskydd som går att gå på.

3 Slutligen löstagbar koppling mellan skridskor och skor kombinerat med påklistrad gummisula på kolfibersulan.

Thure
 
Re: Re: Re: Spara vikt

thureb; sa:
Jonas.O; sa:
Vilka speciallösningar med kolfiberskor och klappskenor tänker du på då?

3 varianter:

1 Extra skor att byta till.

2 Skridskoskydd som går att gå på.

3 Slutligen löstagbar koppling mellan skridskor och skor kombinerat med påklistrad gummisula på kolfibersulan.

Thure
Ok,
1 och 2 ser jag inte som ngt realistiskt alternativ pga tidsåtgång att byta samt ofta kuperad terräng vid landpromenader.

Alt. 3, en variant är en formgjuten kolfiberunderdel med tillhörande skena som förmås kopplas ihop på ngt sätt med en gångbar sko. Men det kanske var det du beskrev?

Mvh
J
 
Re: Spara vikt

thureb; sa:
En lappbinding är lätt och det går att ha lätta och bekvama skor men systemet har inte samma stabiltet i sidled som t ex Salomons SNS-system. Thure

Vill gärna påpeka att det inte kräver så mycket extra av lappglappsbyggaren att fiffa till en anordning med vars hjälp man på några sekunder kan förvandla glapphäl till fasthäl. Och tvärtom förstås. Se nedre högra bilden.

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=13523
T
 
Snygg bild Torbjörn

Gillar verkligen att ta en kökshandduk som bakgrund till skridskor och skor som du gjort här.

Du har nog också rätt i att stabilteten blir OK sedan du straffat ned hälen men att straffa ned hälen är väl en sån där grej man skulle gjort innan man upptäcker att det behövs.

Thure
 
Re: Snygg bild Torbjörn

thureb; sa:
Gillar verkligen att ta en kökshandduk som bakgrund till skridskor och skor som du gjort här.

Du har nog också rätt i att stabilteten blir OK sedan du straffat ned hälen men att straffa ned hälen är väl en sån där grej man skulle gjort innan man upptäcker att det behövs.

Thure

Bordduk faktiskt. Min tid som Gr1-åkare är sedan länge förbi (11 år se'n sist). Av skadan blir man vis så numera vet jag på vilken typ av is jag åker INNAN jag gör det.

Torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.