Sköna skor för dagsvandringar under hösten

Jag har under sommaren börjat ta halv- till heldagsturer på olika ställer i Sverige. Otroligt skönt sätt att röra på sig! Nu börjar det bli höst och jag tänkte ta och köpa mig ett par bättre skor som håller för väta (gore-tex). Det jag vill få hjälp med det är att välja sko för det finns en hel uppsjö med skor i butikerna. Mina turer kan vara allt från skog till vandringsleder och jag går i rask takt för motion. Det är dock inte löpning jag håller på med och jag har ofta en lättare ryggsäck med mig.

Den stora frågan är om jag bör köpa ett par låga eller halvhöga skor trekkingskor? Att köpa en rejäl känga känns lite för tungt i dagsläget men blir definitivt ett alternativ när jag tar steget till fjällvandring.

Jag har tittat en hel del på Salomon Ultra Mid GTX.
http://www.xxl.se/Root/Skor/Herrsko..._1_Style?sizeGuideLink=/salomon-storleksguide

Tanken med halvhöga är att jag inte blir blöt om fötterna nu när det börjar bli vått ute. Kanske blir det för styvt? Det bästa vore om jag kan använda dem både vår, sommar och höst.

Tacksam för lite vägledning :)
 
Jag använder Salomons XA 3D Ultra 2 Gtx, till i stort sett allt som inte kräver kängor. Otroligt sköna dojor... Kommer ihåg att när jag gick förbi på Naturkompaniet en gång kunde man läsa i beskrivningen: "OBS! Beroendeframkallande!"

Det är de...Jag har flera par för att slita dem jämnt (olika för jobb och fritid). Själv kan jag gå hur långt som helst i dessa skor.

Inser att jag börjar låta lite fanatisk, så jag slutar nu.

Tillägg:
Har för mig att det ska finnas en halvhög variant som heter 4D. Kanske kan vara intressanta...
 
Sambon är också helt frälst av sina Salomon (samma som nämndes ovan 3D Ultra). Används till allt. De lite tyngre och högre (andra Salomon, kanske de som nämndes i första inlägget) används nu endast på vintern.
 
Då känns ju Salomon som en vinnare. Jag var och provade både den låga och mid-varianten idag. Det som slog mig var att den låga kändes mycket stabilare. Jag pronerar ganska mycket och mid-varianten "säckade ihop" lite. Efter att ha testat den med en sula med stöd i hålfoten kändes den lika skön som den låga.

Tyvärr har jag otroligt svårt att bestämma mig för om jag ska ha låg eller mid. Jag tror nog att jag kommer ha mer behållning av den låga. Det får bli den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.