Sköna Seven summits

Alla som är inne på bergsklättring känner väl till Seven summits, och många är de som också försöker bestiga just dessa sju just för att de är högst på respektive kontinent. Självklart uppstår det varianter på detta tema, bl.a. att bestiga det näst högsta berget på varje kontinent, vilket i sig är en mycket större klätterteknisk utmaning. Utöver höjd och svårighet, så brukar man prata om berg i termer av vackrast. Just detta har jag tagit fasta på och funderar på hur en "Sköna Seven summits"-lista skulle se ut.

Min nuvarande lista

Europa - Matterhorn
Asien - Ama Dablam
Sydamerika - Alpamayo
Afrika - ?
Nordamerika - ?
Oceanien - ?
Antarktis - ?

Har ni andra kandidater till de jag redan räknat upp, så dela gärna med er av dem! Som ni ser finns det ganska många frågetecken, så fyll gärna på i luckorna!

Mvh /Joel
 
Kul Trad

Pau brothers gjorde en variant pa detta med cool Walls.

Jag skulle personligen inte kunna samla motivation att ha denna typa av malsattning. Men om jag skulle valja sa skulle jag nog ga pa en kombination av saker som ar fin och intressanta. Intressant i mina ogon ar lika med fint eller skont...


Europa - Matterhorn
Asien - Gasherbrum 4
Sydamerika - Cerro Tore
Afrika - Madagascar's Tsaranoro Massif (http://www.planetfear.com/articles/The_Worlds_Hardest_Wall_1042.html)
Nordamerika - Mt Hunter
Oceanien - ? Kanns helt ointressant
Antarktis - Kanske nagot pa South Gorgia
 
Håller med E9climbing, gör mina val med tanke på inte bara utseende utan även hur intressant berget är i övrigt...

Europa - Matterhorn
Asien - Shivling
Sydamerika - Chacraraju East eller Nevado Cayesh
Afrika - Rwenzori Mountains
Nordamerika - Mt S. Elias
Oceanien - ?
Antarktis - ?
 
Oj sa fel det blev

Europa - Matterhorn. Sorry gick lite fort detta ar endast ett vackert berg pa hall. Close up suger det big time.

Europa - Dru, Eiger, Jourasses eller Grand Pillier d Anglais pa Mt Blanc
 
Gör nog en lite ändring på europas berg jag oxå, då Matterhorn är ett helt fantastiskt vackert berg på långt håll, men en skitig grushög på nära håll. Ändrar därför mitt val till Mt Ushba, som ligger på gränsen Ryssland/Georgien och enligt vissa källor inte ligger i europa, men enligt andra så tillhör de europa bl a EU

Europa - Mt Ushba
 
Tack för era fina bidrag! Det har ju kommit många bra förslag på vackra berg.

Och apropå Matterhorn, så det är väl med berg som med kvinnor, de ska man inte inte bedöma på avstånd ;) Dock var jag mer inne på hur de ser ut, snarare än hur de är att klättra.

Några andra berg som är vackra är:

Khan Tengri, Kazakstan/Kirgizistan
khantengri001_22427436.jpg


och Machapuchare, Nepal
800px-machapuchare_22427842.jpg


Mvh /Joel
 
NU är tyvärr machapuccahre belagt med klättringsförbud, såvitt jag vet.
Heligt berg eller så.
Dock VÄLDIGT vackert, både på håll, och close-up.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
webba_ Seven summits på skidor eller skidor på ryggen? Alpin / Bigwall 16
onak 7 summits - sjunde toppen Alpin / Bigwall 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.