7 summits - sjunde toppen

Tycker det är konstigt att Cartenz pyramid (Puncak Jaya) ses som en av de sju toppar som ska bestigas om man ska genomföra 7 summits.

De andra sex topparna ligger alla i en varsin världsdel och är högst i denna.

Everest (Asien)
Aconcagua (Sydamerika)
Denali (Nordamerika)
Kilimanjaro (Afrika)
Elbrus (Europa)
Vinson (Antarktis)

Cartensz ligger dock på den asiatiska sidan av Nya Guinea, och därmed klättras inte någon topp i den sjunde världsdelen, Oceanien.

Vissa hävdar dock att man klättrar olika kontinenters högsta berg, men då skulle t.ex. Elbrus inte klättras alls, då Everest och Elbrus ligger på samma kontinent.

Fram för Mount Wilhelm, som den nya sjunde toppen, att klättra!
 
Lyckilgtvis finns det flera listor att välja på: http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Summits#The_Bass_and_Messner_list Lite läsande på wikipedia avslöjar att Carstenz inte är originaltoppen, utan istället Kosciuszko (2.228) i Australien.

Sånt här har oftast att göra med vad den förste snubben gjorde som sade sig ha utfört en fiss bragd. Tänk om Jim Danielson hade paddlat ett varv runt Öland och Gotland på sin väg runt Sverige, då skulle det inte räcka med att paddla Sveriges kust för att göra "Havspaddlarnas Blåa Band" (eller vad det nu heter).

Bra att det finns olika uppfattningar om detta, så att fler kan bli först på olika sätt, var sig det är man, kvinna, gravid, kylskåpsbärande eller skidåkande. Mount Wilhelm (4.509 möh) istället för Karstenz (4.884 möh) öppnar möjligheter för fler såna bragder. Kit DesLauriers som säger sig vara först att skida 7 toppar verkar ha åkt nedför Mount Aspiring på Nya Zeland (3.033 möh) istället (nån som vet?). Wilhelm kanske är svårt att skida på http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Wilhelm ?


[Ändrat av Vandrare 2006-11-14 kl 08:37]
 
onak; sa:
Cartensz ligger dock på den asiatiska sidan av Nya Guinea, och därmed klättras inte någon topp i den sjunde världsdelen, Oceanien.

Det är ju en definitionsfråga. Normalt räknas hela Nya Guinea till Oceanien, t ex enligt Wikipedia. Det finns visserligen en statsgräns rakt över ön men det har ju inte med världsdelarnas indelning att göra. Det är inget som hindrar att Indonesien har territorium i både Asien och Oceanien, precis som Turkiet och Ryssland ligger i både Europa och Asien.

Johannes
 
[/QUOTE]

Det är inget som hindrar att Indonesien har territorium i både Asien och Oceanien, precis som Turkiet och Ryssland ligger i både Europa och Asien.

Johannes
[/QUOTE]

Den delen där Puncak Jaya ligger tillhör såvitt jag kan utläsa på diverse kartor Asien.

För övrigt så har ingen människa skidat nerför Seven summits ännu. Kit DesLauriers har säkert åkt skidor på samtliga berg men till dags datum är det bara Nico Karnicar, slovenen, som har skidat Everest. Han har nu bara Vinson kvar och är den enda i år som aspirerar på "titeln" första person att skida seven summits. En parantes till denna tråden men ändå.
 
Bollvik; sa:
Han har nu bara Vinson kvar och är den enda i år som aspirerar på "titeln" första person att skida seven summits.
Den borde han ju klara, såg att samtliga kom upp vid första expeditionen, lite bättre statistik än Everest. Vilket berg har han valt som 7:e?
 
Bollvik; sa:
För övrigt så har ingen människa skidat nerför Seven summits ännu. Kit DesLauriers har säkert åkt skidor på samtliga berg men till dags datum är det bara Nico Karnicar, slovenen, som har skidat Everest. Han har nu bara Vinson kvar och är den enda i år som aspirerar på "titeln" första person att skida seven summits. En parantes till denna tråden men ändå.

Dessa två svenskar då? Aspirerar inte dom också på titeln, dom har ju också bara vinson kvar! Dessutom undrar jag hur det ska gå till att skida nedför Carstenz? Självmordsuppdrag?

http://www.fangadagen.com
 
soderkisen; sa:
Dessa två svenskar då? Aspirerar inte dom också på titeln, dom har ju också bara vinson kvar! Dessutom undrar jag hur det ska gå till att skida nedför Carstenz? Självmordsuppdrag?

http://www.fangadagen.com

Det finns många som skidat PÅ Everest men att säga att man har en "complete ski-descent" är det bara Davo Karnicar (sorry såg att jag kallat honom Nico ovan) som kan säga.
 
Bollvik; sa:
Den delen där Puncak Jaya ligger tillhör såvitt jag kan utläsa på diverse kartor Asien.

wiki:
"Puncak Jaya, sometimes called Mount Carstensz or the Carstensz Pyramid, is the highest mountain on the island of New Guinea, on the greater Australian continent and in Oceania."

Som sagt det finns olika defintioner men jag tror att alla de vanligaste räknar hela Nya Guinea som del av Oceanien. Geologiskt är det den rimliga uppdelningen.

Johannes
 
f91jsw; sa:
Bollvik; sa:
Den delen där Puncak Jaya ligger tillhör såvitt jag kan utläsa på diverse kartor Asien.

wiki:
"Puncak Jaya, sometimes called Mount Carstensz or the Carstensz Pyramid, is the highest mountain on the island of New Guinea, on the greater Australian continent and in Oceania."

Som sagt det finns olika defintioner men jag tror att alla de vanligaste räknar hela Nya Guinea som del av Oceanien. Geologiskt är det den rimliga uppdelningen.

Johannes

Den västra delen (där Puncak Jaya ligger) tillhör Indonesien och därmed Asien enligt min tolkning men du har säkert rätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.