Skidlängd - ett dilemma.

Jag står i valet mellan att köpa ett par korta eller långa telisar. Skulle gärna vilja ha synpunkter på för- och nackdelar. Skidmodellen är Fischer Telephatic och längderna det handlar om 180 eller 190 cm. Frågan är vilka skidor man har "allroundroligast" med. Jag är själv 177 cm så det talar ju för de längre skidorna, men har testat korta förut och upptäckt hur lättåkta dessa var. Vore tacksam för synpunkter.


MVH Masse.
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Lättviktare?

Egentligen är din egen längd av mindre betydelse, vad som avgör valet är mer din vikt och hur du skall använda skidorna, och naturligtsvis hur skidorna är uppbyggda. Generellt kan man säga att en kortare skida svänger lättare och är enklare att hantera. Nackdelen är att den kortare längden ger minskad bärighet i lössnö och sämre isgrepp och stabilitet i höga farter. Men många moderna skidor är dock häpnadsväckande stabila även i kortare längder...


Oftast är det också så att en kortare skida är anpassad till en lättare åkare och har därför både mjukare spann och flex än en längre skida. Dvs. är du en tungviktare kan en kort skida bli för mjuk för dig.


Det bästa är naturligtsvis om du har möjlighet att testa skidan i olika längder, men det är antagligen lättare sagt än gjort... Jag (186/85) har själv åkt mycket telis på ett par 176 cm långa Rossignol Toon 10.4 vilket har fungerat ypperligt både i pist och offpist. Skidorna är dock "lätt" nervösa i höga hastigheter och svänger på en femöring i lössnön, egenskaper som inte alltid varit så lyckat. Ingen "highspeed-cruising" precis!


Mitt råd är därför att du väljer den kortare modellen om du föredrar ett par lätthanterliga och kvicka skidor. Har du däremot för avsikt att köra på i högre hastigheter över hela berget bör de längre passa bättre. Korta skidor är också att föredra vid toppturer, åtminstone på uppvägen... :)


MVH/MM
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.