Skenlängd löshälsskridsko

Hej,
gör nu slag i saken och uppgraderar till löshäl. Åker på 50 cm skena i dag, är 182 cm och väger 78 kg. Någon som kan ge lite tips/råd kring skenlängder då man byter till löshäl?

Mvh,
Rickard
 
Så vitt jag förstår så verkar längden ok men att justering av fotens läge är av större vikt.

Förespråkar att flytta foten längre bak på grillan än vad som är brukligt när traditionell bindning används.

Detta mot bakgrund av det längre skäret som uppnås med löshäl. Annars lär du stå på örona.
 
Andrabrunn; sa:
Förespråkar att flytta foten längre bak på grillan än vad som är brukligt när traditionell bindning används.

Detta mot bakgrund av det längre skäret som uppnås med löshäl. Annars lär du stå på örona.

Fel fel, foten ska ligga i mitten av den raka delen.
 
Fotplacering löshäl

När man kör fasthäl trycker man normalt med hela foten. Skenans mittdel trycks då mot isen.

Vid löshäl trycker man med tårna. Det blir då den främre delen av skridskon som trycker mot isen. Det verkar då rimligt att flytta foten bakåt på skridskon.

Jag skall ta och testa det, återkommer.
 
Vet med mig att denna diskussion var uppe förra säsongen.

Om jag minns rätt (när det gäller fotens placering) fanns det ett gäng som ville ha foten långt bak för komfort och säkerhet och en falang som flyttade fram foten för en något mer fartorienterad åkning.
/Oscar
 
Re: Fotplacering löshäl

Rajjan; sa:
Vid löshäl trycker man med tårna. Det blir då den främre delen av skridskon som trycker mot isen. Det verkar då rimligt att flytta foten bakåt på skridskon.

Inte under hela skäret väl? Bara under slutfasen. Att anpassa placeringen efter slutfasen är kanske inte det bästa. Hur mycket kraft lägger man i själva tåtrycket?

-Palle
 
Bakvikt rules???

Palle_Z; sa:
Rajjan; sa:
Vid löshäl trycker man med tårna. Det blir då den främre delen av skridskon som trycker mot isen. Det verkar då rimligt att flytta foten bakåt på skridskon.

Inte under hela skäret väl? Bara under slutfasen. Att anpassa placeringen efter slutfasen är kanske inte det bästa. Hur mycket kraft lägger man i själva tåtrycket?

-Palle

Slutfasen blir lite vinglig om man dels ska stå på tå, dels balansera på den främre uppslipade delen. Jag hoppas kunna uppnå en rakare avveckling av skäret genom att ha en rakare skena i kontakt med isen. Detta uppnår jag med att flytta foten bakåt. Förhoppningsvis ska inte skären se ut som efter en hockeyspelare, med en tydlig böj på slutet.
[Ändrat av Rajjan 2004-11-25 kl 22:44]
 
Samma placering som med fast häl

Så mycket kraft utvecklar man inte med tån. Men det blir tekniskt betydligt enkalre att åka med lös häl man behöver inte lära sig att lyfta aktivt med tån i slutet av skäret som blir något längre trots att man inte böjer mer i knät.

Den vridande effekten på avsparksfoten och därmed på hela åkaren av att avveckla tån sist med fasthäl försvinner.

Om man skulle stå längre bak på skridskon blir den betydligt mindre kurstabil och då kan man inte få samma kraft och fart.

Titta på hastighetsrör. De har samma placering av skon i förhållande till skenan med fast häl som med klap.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-11-26 kl 14:17]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.