Skalan hos Eniros kartor?

Jag tänkte att jag skulle kalibrera Eniros kartor på nätet, framför allt zoom 5, 6 och 7. Koordinaterna för centrum hos bilderna finns ju angivna i adressfältet varför man endast behöver skalan i meter/pixel för att utföra en kalibrering. Det förefaller trivialt men jag har än så länge inte lyckats att klura ut de exakta värdena. Jag har då försökt tre sätt: 1) Skallinjalens längd i pixel, 2) kalibrering med hjälp av punkter med kända koordinater, och 3) genom att studera de htm-filer (dessa innehåller ett antal koordinater) som laddas ned samtidigt med kartfilen till Temporary Internet Files.
Jag kan se att skalan för zoom 5 är ca 11 meter/pixel, vid zoom 6 ca 4 m/pixel och vid zoom 7 ca 1.6 m/pixel. Men vilka är de exakta värdena? Någon som lyckats bättre?
 
Tack för ett bra tips. Jag kunde då göra en noggrann kalibrering med punkter med kända koordinater i pixlar och i Rikets nät. Då blev det uppenbart var mina problem ligger. Rakt upp i Eniros kartor är den sanna kompassriktningen mot nordpolen, inte "grid north" som i fastighetskartan etc. Rikets nät lutar alltså i Eniros kartor. Jag får fundera vidare vad detta har för konsekvenser för användning i OziExplorer.
 
Kepler; sa:
Rakt upp i Eniros kartor är den sanna kompassriktningen mot nordpolen, inte "grid north" som i fastighetskartan etc. Rikets nät lutar alltså i Eniros kartor.
Jag har också forskat en del i detta och kommit fram till att Eniros kartor inte använder Mercator-projektion. Punkter på jämna avstånd i RT90 ger krökta linjer medan punkter med jämna avstånd i longitud och latitud ger räta linjer.

Alltså är det bättre att kalibrera kartorna i WGS84 (konvertera centrumpunkten från RT90), norr blir då rakt upp. Jag har räknat ut följande skalförhållanden i nord-sydlig riktining, enheten är pixlar/grad latitud:

1: 26.916667
2: 140.00000
3: 1120.0000
4: 2333.3333
5: 9833.3333
6: 27916.667
7: 68222.222

Skalan i öst-västlig riktning beror på centrumpunktens latitud. Om man bortser från geoidens tillplattning kan man multiplicera latitudskalan med cos(lat) för att få antal pixlar/grad longitud.

En mer exakt beräkning följer:

a = 6378137.0; // WGS84 semi-major axis
f1 = 298.257223563; // WGS84 inverse flattening
f = 1 / f1; // flattening
e2 = f * (2 - f); // first eccentricity squared
scale = (1 - e2 * sin(lat)^2) / (1 - e2) * cos(lat);

Multiplicera med scale istället för cos(lat) för att få pixlar/grad longitud.

Hoppas det inte blev alltför invecklat... :)

Mvh Andreas
 
Lat Long

En tanke... kan man inte använda lat long istället? Då får man ju true north. Det gäller bara att lista ut grader per pixel (som borde vara någorlunda konstant över såna små katblad).

Eller kanske stämmer det bättre med WGS84:s grid?
_______________________________

Ops, någon annan hann före.
 
Perfekt. Då kan jag lätt skriva ett program som genererar en kalibreringsfil för OziExplorer (MAP-fil). Jag behöver då bara ange centrumpunktens koordinater (RT90) och kartans zoomnivå så får programmet konvertera till lat/lon (WGS84) och beräkna koordinaterna för kartbildens hörn. Skall bli intressant att se hur bra kalibreringen blir. Jag antar dock att kartbilden inte kan vara för stor i latitudled (pga av skalans beroende av latituden)?
 
Kepler; sa:
Jag antar dock att kartbilden inte kan vara för stor i latitudled (pga av skalans beroende av latituden)?
Kalibreringen ska inte vara något problem, för skalan i grader longitud är samma för hela kartan. Dvs även om du har en stor karta är antalet pixlar mellan 16° och 17° samma både i över och underkant.

Eftersom skalan är i grader kommer dock antal pixlar per km att variera från norr till söder, vilket eventuellt kan ställa till med problem om kartprogrammet inte klarar av det.

Punkter plottade med jämna avstånd i RT90, avståndet i km är alltså konstant:
http://tinyurl.com/5l267

Punkter plottade med jämna avstånd i WGS84 (och konverterade till RT90), avståndet i grader är alltså konstant:
http://tinyurl.com/4fpdg

Mvh Andreas
 
Nu har jag knåpat ihop ett Excel-program som automatiskt skapar en OziExplorer kalibreringsfil (.map) för karta nedladdad från Eniro. Med kalibreringspunkter i kartans hörn och de ovan nämnda skalfaktorerna fick jag en fel på < 5 meter på zoom 7 (högsta) och < 15 m på zoom 6 när jag tittade på några punkter fördelade över ytan på 4000 x 3000 pixlar. Det ser ju väldigt bra ut! Ibland får man allt serverat på silverfat! Tack än en gång.

Om det är någon som är intresserad av Excel-programmet är det bara att höra av sig.

Ulf N.
 
Filen funkar fint

Jag har fått excel-filen via mail, den funkar som utlovat. Bra jobbat!

Jag får ett konstigt felmeddelande från eniro som jag undrar om någon kan hjälpa mig att lösa.

http://maps.eniro.se/servlets/se_Ma...size=4000x3000¢er=1612000;6590477&zoomlevel=7 är en karta över Järfälla, som funkar helt OK.

Men när jag försöker få ut en karta öster om detta utsnitt, så får jag ett felmeddelande från eniros kartserver.

Samma sak om jag ändrar den fungerande kartan till zoomlevel=6. Det verkar som om det saknas information från någonstans öster om E017 51.175

Någon?
 
Det är nog bara att prova igen och kolla att den URL du anger är korrekt skriven. Jag kommer utan problem ut till minst Y = 1700000 (> 19 grader) vid denna latitud.
 
Re: Re: Filen funkar fint

Haddock; sa:
Den url:en är trasig, ska stå ¢er (istf ¢er) ...Men det kanske inte var det du hade problem med?
Jag upptäckte också det, men jag tror det är Utsidans forum-mjukvara som stökat till det och bytt ut texten "& cent" (utan mellanrum) till ett cent-tecken. :) Hade det varit ett semikolon efter hade det varit mer förståeligt...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.