Skärgårdstiftelsens öppna bod

På Skärgårdstiftelsens hemsida står följande om stugan vid Kulans uddar:

"Öppen bod: En av stiftelsens övernattningsstugor med fyra bäddar för tillfällig övernattning finns vid Kulans uddar på Bergbo Storö. Boden kan inte bokas och det är först till kvarn som gäller."

Jag undrar nu vad som menas med först till kvarn? Innebär det att en ensam paddlare som har anlänt först kan vägra andra att komma dit trots att det finns fyra sovplatser. Han själv kan nog knappast behöva mer än en?

Jag själv skulle bli glad att få lite sällskap av andra paddlare som kanske har intressanta berättelser. Och jag skulle inte skicka iväg dem när temperaturer runt +3 °C väntas på natten.

Men vad tycker ni andra?
 
Självfallet är det öppna dörren, även om bäddarna är fyllda så använda även golvet. Ser det som en självklarhet , det är även min erfarenhet från vissa kåtor i fjällen som jag stött på.
 
Beror kanske lite på väder och omständigheter. Risken att det skall bli överfullt är nog liten då de som paddlar nog i första hand har med sig tält i varje fall som reserv.

På kalfjället bereder man förstås plats åt alla men det här är ett område där det är lätt att hitta tältplats i skydd av skogen om det skulle vara tufft väder.

Thure

Interiör från boden från en skridskotur för ett par år sedan.
 

Bilagor

  • pic_112942_maxi.jpg
    pic_112942_maxi.jpg
    40 KB · Visningar: 1,083
Skillnaden mot kåta/skyl i fjällen kontra öppen bod i skärgården är att i fjällen finns det risk att det kan bli farligt på riktigt. Ser inte samma syfte med öppen bod. Mer som en mysig service. Tror dock inte att trängselbekymret är vanligt. Går säkert att resonera om konkurrens uppstår.
 
Anledningen varför jag tog upp frågan var, att jag faktiskt har blivit avvisad i helgen av två herrar som inte ville ha sällskap.
Lite besviken var jag eftersom jag hade bogserat min kompis (som knappast kunde hålla sin paddel längre med sina kalla fingrar) de sista 3 km för att ha det lite bekvämare och fram för allt varmare än i tältet. För mig hade räkningen varit enkelt 2+2 är fyra (samma som antalet sängplatser)
Vi ville dock inte argumentera med dessa herrar och drog vidare bara några meter för att slå upp tältet. (Hade nog ändå varit dåligt stämning att dela stuga med några som inte uppskattar gemenskap)

Och tydligen verkar det vara OK att anser boden som sin, bara man har anlänt först.
 
Slutligt avgörande får väl fällas av de som tillhandahåller stugan, dvs skärgårdsstilftelsen.

Jag ser det som självklart att dela så länge det finns plats och 2 i en fyrbäddsstuga är minre än halvfullt om du frågar mej. Vill man säkra att ha eget får man betala för sig tycker jag.

/Patrik
 
Hör nog till god sed att dela. Personligen ser jag det som en självklarhet att jag skulle flytta ut i tält om det tex skulle dyka upp fyra personer som är i större behov av stugan.
 
Tycker att det är självklart, "Boden kan inte bokas"! De ogina herrarna som ville 4 sovplatser till 2 personer borde skämmas, och naturligtvis ska man inte acceptera det. Vill dom inte ha sällskap i en allmän övernattningsbod, får dom väl själva söka sig någon annanstans.
 
Ja, verkligen ett oschysst/ohyffsat beteende!!!!

Här i skärgårn/Sankt Anna får man boka i förväg, men andra får gå iland å nyttja bänkbordet å eldningsplatsen m.m. det är väl både för å nackdelar, men ja skulle tycka de vore trevligt -socialt -om vem/vilka som helst kunde dyka upp å sova över, men skulle nog få svårt me sömnen då ja ä extremt lättväckt :)
 

Bilagor

  • 015.jpg
    015.jpg
    63.8 KB · Visningar: 939
Finns fyra sovplatser så kan man som först anländ inte neka att alla dessa belägges det hör absolut till god ton.

Sedan sover jag alltid bättre i tält än i ett litet trångt utrymme som delas med okända.
Men att äta och umgås på kvällen i en stuga kan vara trevligt även om jag går ut och sover i tältet på natten.

Thure
 
Det där som dom två herrarna gjorde är inte okej alls och jag har varit utsatt för samma sak en gång. Jag sa "och nu vill jag ha era namn och er adress" och på förfrågan varför och vem jag var så blev svaret "det behöver ni inte veta nu men det kommer ni att få reda på lite senare" och effekten blev att dom packade ihop och drog. Kylan som spred sig mellan oss gick att ta på.
Den stugan var en öppen rastkoja med britsar som ett skogsbolag ägde och som alla använde och så skulle det förbli, skogvaktaren som jag hade kontakt med i ett annat ärende tackade för det jag gjort för som han sa "det är ju för fan inte deras arrenderade sommarstuga utan stugan är till för alla".
 
Detta med att vägra släppa in folk hörde jag i början på sommaren på Kungsleden av en kvinna på länsstyrelsen som håller i reparation av spängar och vindskydd. Det hade då varit många som inte orkade hela vägen mellan Abiskojaure och Alesjaure och velat stanna till i vindskyddet Kungens koja. När en kvinna som gått igenom och var rejält blöt kom dit så ville dom inte släppa in henne......

Bara tanken gör en sorgsen

Är väl tyvärr en tendens i samhället idag att minska trycket på invandring genom att hålla dörrarna stängda som även nått ut i skärgården och fjällvärlden...... ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.