Sjötaket som teknisk tur?

Hej!

Jag försöker komma igång med teknisk klättring (aid).
Satt då och funderade på spännande turer i Stockholm.
Många gamla tekniska turer är idag friklättrade och därmed verkar den tekniska graden försvunnit i förarna.

Till exempel Sjötaket i Häggsta som ser himla härlig ut. Friklättrad med graden 9; kul för dem med den förmågan.
Vad var den tekniska graden på denna tur?

Detta att de tekniska graderna försvunnit verkar gälla generellt i Stockholmsföraren. Dock inte i t.ex. Tunaberg där många turer har dubbel gradering.

Med vänlig hälsning

/Örjan
 
Sjötaket

Tjena Örjan.
Sjötaket har artificiell grad A1, enligt min mening. Jag tror dessutom att den stod som det i gamla föraren.
Alla placeringar är solida från början till slut, utom den fixade pitongen, om den finns kvar.
Att aida friade turer med pitonger, heads, birdbeaks och annan utrustning som måste hamras fast är inte vidare populärt, så försök att gå den cleant, för minsta möjliga slitage på klippan.

MVH Robin
 
Vaddå Robin, är det inte OK att ta med en Atlas-Copco kompressor och lägga en borrbultstege från början till slut?
yellowlaugh.gif
 
Tack!

Tack för svaret!

Jag kommer säkert hitta fler intressanta turer som friklättrats (och då vet jag vem jag ska fråga).

För övrigt är mitt mellannamn "Spårlös färdsel". Får se hur länge det håller... (ha-ha!)

/Örjan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.