Sjösätta och parkera

Läste ni i senaste numret av Utemagasinet om erfarenheter av att inte kunna komma åt vattnet för att bada från Blidö i Stockholms Skärgård?

Som inbiten kajakpaddlare så blir det ofta knepigt att komma åt bra parkerings och sjösättningsplatser i närheten av Stockholm. Man vill inte irritera mark och vägägare så att de sätter upp förbudsskyltar och bommar men samtidigt så borde det vara i samhällets intresse att göra stränderna tillgängliga från vägnätet.

Hur åstadkommer vi detta? Jag tror att man skall prata med alla man möter på småvägar och berätta vad man har för planer och be om tips på lämplig sjösättningsplats/parkeringsplats.

Råkade själv igår ut för att vägen vi använt tidigare för att komma åt Södra Björkfjärdens östra strand på Ekerö öster om Björkö var bommad trots att den leder ned till en på grönsaksbladet utmärkt badplats. Fick leta upp ett alternativ i Lönnviken i närhet av ett sommarstugeområde som var bra men det fanns skyltar med obehörig motorfordonstrafik förbjuden vid avfarten.
Som bilförare med kajaker på taket är man väl inte obehörig?

När vi kom tillbaka så fanns en skåpbil där vi parkerat bilen. Befarade ilsken markägare men det visade sig vara ett gäng vindsurfare.

Jag nyttjar gärna mindre udda sjösättningssplatser ofta sådana som jag fått tips på av kamrater. Samtidigt vill jag inte att alltför många skall nyttja samma platser så att markägare och andra blir irriterade och bommar etc.

Knepigt, det finns risk att kajakboomen gör livet som kajakpaddlare besvärligare.

Hälsningar Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.