Sittunderlag/campingstol

Jag har en Crazy Creek Hex. Tveksamt om du kan hitta en bättre men det går att hitta billigare (vilket du gjort). Jag har aldrig haft anledning att vara missnöjd med min vilken jag dock oftast har på kajakutflykter när vikten inte spelar så stor roll...
 
Det fanns ju en hel del andra, billigare och lättare på outnorth. Klicka på länken så syns dom under "andra har tittat på".
 
Otroligt användbara stolar, har haft flera under åren, som räddat en skranglig rygg på både kajak- och skridskoturer. Möjligen lite tunga för vandring. Svaga punkten på alla är att glasfiberstängerna tittar ut där man viker stolen när man gnott omkring på berghällar ett tag. Men det går att förstärka.
Outnorth säljer också Relags travel chair för 265:- Samma finns på sport-conrad.com för 14:95 €. Konstigt nog väger den 850 g hos tysken och 570 g på outnorth trots att både bild och text är samma.
Många köper stolar man kan mosa in liggunderlaget i, dom är kanske bra för vandring när man inte pausar så länge innan det är dags att slå läger. Det är lite meckigt att fåt till dom jämfört med en stol som är klar att sitta i direkt. Och att sitta runt lite överallt på grus, kottar och pinnar på ett dyrt liggunderlag... nja...
 
http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Chair-Reviews kanske kan ge lite idéer.
Själv har jag en CrazyCreek Powerlounger som jag gillar. Väger nästan 900 g så det brukar vara den som är sist in i packningen. Och så får man ju räkna med att bli utskrattad av allt hard core-folk där ute men det skiter jag högaktningsfullt i :D

Det är gött att det bara är att lossa en kardborre-rem för att slänga fram den, till skillnad från de där man ska fippla in ett halvuppblåst liggunderlag. Använda varje gång man stannar eller bara till kvällen? Nackdelen är ju att det tar en del plats också men den har bott lite här och var i packningen.
Roade mig f.ö med att plocka ner den i sina beståndsdelar för att utreda vad som vägde vad - stagen vägde ungefär lika mycket som själva textilen, ca 360 g, medan skumplaststoppningen bara var drygt 100 g.
Har klurat lite på om man kan slöjda till något eget men inte riktigt kommit nån vart. Det var dock någon annan som startade en tråd om det i DIY-forumet, då kom även lite andra förslag upp vill jag minnas.
 
Har beställt outwell stolen o relags stolen från outnorth. Ingen föll mig i smaken. Som nämns tidigare stämmer inte vikten på stolen från relags, den väger 850 g inte 550 g som tillverkaren anger. Båda kändes (o var billiga). Nu funderar jag på att sy själv istället, eller köpa en crazy creek.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.