Sit-on-top, Hobie Adventure

Är det nån som har nån erfarenhet av sit-on-topkajaker? Jag funderar på att byta ut min Necky Loksha V mot Hobies Adventure av den enkla anledningen att jag är ganska stel och har svårt att komma i kajaken, och sen paddlar jag ju en hel del på öppet hav och skulle jag vurpa så får jag simma iland. Jag tar mig aldrig upp igen ens med hjälpmedel.

Hur är sit-on-topen i hög sjö? Kan det bli en värdig efterträdare till Neckyn eller kommer jag att bli besviken?
 
Eftersom ingen svarat så slår jag sit-on-topkajaker ur hågen och köper en stor vattenscoter istället för den sitter man ju också utanpå. Se upp i skärgården i sommar för nu blir det åka av.:)
 
blött men kul blir det

Vi har 2 sit-on-top kajaker av märket Perception Scooter.
De är mycket stabila, man kan stå i dem, klättra upp och ner i vattnet o s v. utan problem.
Är dock knappast något nöje att paddla nån längre sträcka, de är ju ganska mycket som pråmar att snarare kajka (än kajaka) fram i.

Sen har de ett antal dräneringshål i botten,som även gör att en del vatten lätt kommer in så man sitter blött. I kallare vatten (som ju havet oftast är i stora delar av världen) är detta inte särskilt skönt alls. Man kan förstås säkert täppa igen dessa hål, men då har man sen ingen dränering kvar.

Att vi köpte dom var främst för att paddla nedströms floder samt surfa i vågorna när vi bodde i Sri Lanka (och det var väääldigt stora vågor, och väääldigt kul). Vi gjorde också nån rafting (forsränning) där på gummiflotte, och då var det en lankesisk kille som körde i samma forsar med just den Perception sit-on-top modell vi har.
Nu har vi flyttat till Uganda, och här använder man sit-on-top på de lite lugnare delarna av Nilen.

Så varmt i vattnet och inga långa paddlingar är nog de bästa förutsättningarna för en sit-on-top.
 
Tack för svaret, det avgjorde saken. Jag behåller min nuvarande och åker vattenscoter när det är fråga om rena transportsträckor.
 
Om du ställer frågan mer öppet, utan Hobbiecat som rubrik så får du nog fler svar. Det finns en hel här på utsidan som kör snabba paddelvänliga sit-on-topper. Många är "toksnabba" och rätt ranka. Andra är säkert mer balansvänliga.

Ett alternativ är att söka på surfski. Kolla http://surfskisweden.blogspot.com/.

Det finns som sagt mer sansade versioner inom detta sit-on-top-område.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.