Sinnivaggi - alternativ vinterväg från Singi till Keb?

Nästa vecka går turen från Vakkotavare till Nikkaluokta. För att variera och känna på lite vildare omgivning bort från Kungsleden, och för att slippa skoterleden, funderar jag på att gå genom Sinnivaggi på vägen från Singi till Keb.

Hur är Sinnivaggi på vintern?
Det ser inte allt för brant ut i västra ingången eller i östra utgången, eller är det något jag inte ser på kartan (BD8)? Vi kommer att ha med stighudar.
Är det en lavinfarlig väg? Det är ju några branter som omger dalen.

Beslutet kommer naturligtvis att tas på plats när väder och vind samt stugvärdens åsikter har inhämtats.
 
Det

är rejält brant i öster under Tuolpagorni skulle nog avstå denna väg själv på vintern, dessutom är det ju mera uppför än den vanliga leden.

Thure
 
Singivagge vid Silverfallet stor lavinfara på vintern

Hej!
Så länge jag kan minnas har det absolut avrådits från att åka ut ur Singivagge åt öster på grund av stor lavinfara. Just vid passagen av Silverfallet, som ligger där, är det rejält brant och trångt i dalen.
/Per
Nästa vecka går turen från Vakkotavare till Nikkaluokta. För att variera och känna på lite vildare omgivning bort från Kungsleden, och för att slippa skoterleden, funderar jag på att gå genom Sinnivaggi på vägen från Singi till Keb.

Hur är Sinnivaggi på vintern?
Det ser inte allt för brant ut i västra ingången eller i östra utgången, eller är det något jag inte ser på kartan (BD8)? Vi kommer att ha med stighudar.
Är det en lavinfarlig väg? Det är ju några branter som omger dalen.

Beslutet kommer naturligtvis att tas på plats när väder och vind samt stugvärdens åsikter har inhämtats.
 
Tack för svaren.

Vi får hoppa över Sinnivaggi, låter ju inte som ett klokt val. Det får bli en sommardal i stället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.