Silverfallet - Storsnasen, Jämtland

Har bara vandrat här. Någon som vet om det är säker att ta sig upp på Ingolvskalet från silverfallssidan?

Hur svår är stigningen? Klarar man sig med vanliga turskidor utan stighudar?
//Janne
 
Skall undvikas på vintern

Sluttningen upp där är lavinfarlig särskilt väster om Silverfallet. Det har varit flera lavinolyckor där med dödlig utgång.
 
En god vän till mig dog i en lavin i Silverfallet dagen före julafton 1999. Sedan tror jag att den lavinolycka som skördat flest dödsoffer i Sverige inträffade här på 50-talet då 5 personer dog.

Jag vet inte varför dessa olyckor skett just här, kanske är det en välfrekventerad passage om man ska ner från Snasaområdet mot Enafors som gjort att så pass många förolyckats just här. Själva fjällsidan ser ju inte speciell ut på något sätt, fast det kanske finns någon mer lavinkunnig person som kan reda ut det.

/Andreas
 
Anvib; sa:
En god vän till mig dog i en lavin i Silverfallet dagen före julafton 1999. Sedan tror jag att den lavinolycka som skördat flest dödsoffer i Sverige inträffade här på 50-talet då 5 personer dog.

Jag vet inte varför dessa olyckor skett just här, kanske är det en välfrekventerad passage om man ska ner från Snasaområdet mot Enafors som gjort att så pass många förolyckats just här. Själva fjällsidan ser ju inte speciell ut på något sätt, fast det kanske finns någon mer lavinkunnig person som kan reda ut det.

/Andreas

Jag är inte särskilt lavinkunnig men sluttningen samlar mycket snö, den är brantare mot slutet än i början. Lavinrännor syns mångenstädes på sommaren och på vintern om man tittar på sluttningen så är det inte ovanligt att se brott i snön från laviner.

Numer tror jag inte så många frestar lyckan och åker skidor där. Leden upp vid Silverfallet är dessutom inte längre markerad som vinterled på kartan.
 
Ok. Jag kommer nämligen ihåg att jag gick där på sommaren och då stod det lavinfara eller om det till och med stod stor lavinfara - följ skyltad led. Antog då att man var säker om man följer leden men vi ska nog låta bli.

Tack för svar.
//Janne
 
om jag inte minss fel så har vinterleden dragits om för att man ska kringå silverfallet, men jag är inte säkert, det kan vara så att de vill att dne ksa läggas om och det inte har skett än.

men som alla redan sagt så ska man helst hålla sig därifrån, det finns egentligen ingen anledning att åka ner just där. som någon sa så har en av sveriges största lavinolyckor skett där, och flera andra laviner har gått, fast inte med samma folkmängd inblandat.

så jag skulle INTE ta den vägen.
 
Även vid själva leden finns det risk för laviner men det som troligen orsakat olyckorna vid silverfallet är att det är så brant att många fallit för frestelsen att skråa ut åt väster mot öppnare terräng och dit blåser i stort sett all snö som fallit på Ingolvskalet. Lutning ca 30 grader och konvex dvs mycket farlig. Vill man åka skidor från Enafors finns alernativ t ex att följa myrarna bort mot tväråvallen och följa leden längs Västertvärån. Även om det inte finns led där brukar det vara lättåkt på myrarna eftersom vinden packar snön. Tidsåtgången är ungefär densamma som över Ingolvskalet,om man inte navigerar fel.
 
Det är några år sedan jag var där, men då gick leden nära bäcken, på stenbelagd och oftast kalblåst mark. Ledmarkeringar nedborrade i berget. Att följa dessa borde vara ganska säkert, eftersom det sällan ligger någon snö där. Man får ta skidorna på axeln både upp och ned.

Jag kan tänka mig att lavinolyckorna ibland orsakats av att man inte följd denna led utan just gått längre västerut där det finns mycket snö. Det finns gott om spår av laviner där. Det borde gå att få information från någon ledansvarig (Länsstyrelsen?) om detta. Om jag skulle välja den vägen idag så skulle jag åka till leden längs ravinen och göra en okulärbesiktning. Men eftersom det är länge sedan sist vill jag inte ge något råd. Försök kolla med någon som vet.

Jörgen
 
undran

jag gick upp på Storsnasen på telemarkskidor och skidade ner i torsdags. lite kartongliknande snö bitvis.

på vilken sida är Silverfallet?
jag gick en rak linje, nästan, från (den stängda) bommen mot storulvån och upp. inte en antydan till uppbyggd fallfärdig snö eller gångna laviner...fast det har visst snöat konstant nåra dar sen dess.

det är vackert i Jämtland!
 
Re: undran

dbauner; sa:
jag gick upp på Storsnasen på telemarkskidor och skidade ner i torsdags. lite kartongliknande snö bitvis.

på vilken sida är Silverfallet?
jag gick en rak linje, nästan, från (den stängda) bommen mot storulvån och upp. inte en antydan till uppbyggd fallfärdig snö eller gångna laviner...fast det har visst snöat konstant nåra dar sen dess.

det är vackert i Jämtland!

Silverfallet vätter mot Enafors och är på motsatta sidan fjället där du gick upp. Den vägen du gick upp brukar vara den brukliga på vintern. Och den farliga sluttningen är framförallt belägen väster ut från Silverfallet. Du var avsevärt öster om Ssilverfallet.
[Ändrat av klippen 2007-02-07 kl 15:30]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.