Jämtland igen?

Jag har under ett antal år skidat i Jämtlandsfjällen i påsktid. Varje gång har jag startat i Storulvån och gått i mål i Vålådalen. Antalet nätter har varierat mellan 3-5. Från början övernattade jag i stugor. Senare har det blivit en tur med ömsom stugor och tält, och senast blev det en ren tälttur.
Besökta stugor: Storulvån, Sylarna, Helags. Gåsen, Stensdalen, Vålåvalen, Lunndörren.
Kommande påsk ska jag skida tillsammans med Livskamraten. Hon är inte sugen på att ENBART tälta. Antalet nätter kommer att bli 3-7.
Ni som KAN området: Kan jag förnya mig? Eller finns det något annat område som jag kan nå med t ex buss?
Problem: Vi måste åka tåg till och från.

Håller tummarna!

HåkanF

(Staffan?)
 
Jämtland jamt o standut

Inte KAN jag Jämtland men tycker ändå att Blåhammaren saknas i din lista, Tåget går till Storlien och det är väl en klassiker Storlien-Blåhammaren. Det går även bra/bättre att starta från Rundhögen vidare till Blåhammaren. Det får väl bli taxi/buss dit.
God tur
 
Via Norge

Starta i Storulvån, därefter: Blåhammaren - Storerikvollen (norska sidan) - Nedalen (norska sidan) - Sylarna - Storulvån

En fin tur där du får se Sylmassivet från alla väderstreck, om vädret tillåter vill säga.

Staffan
 
Starta söder ifrån kanske?

Hejsan!

Bor man i tält finns det ju ett par trevliga områden att besöka som inte har några leder. Till exempel Bunnersfjällen, Lunndörrsfjällen och Skarsfjällen. Då du har startat dina turer från norr hittills kanske du skulle överväga att starta söderifrån stället?!?

Ett exempel skulle kunna vara att starta i Ljungdalen och börja med att skida på sydsidan av Lunndörrsfjällen, antingen fram till själva Lunndörren eller kanske ända fram till Anarisstugan.

Ett annat mycket trevligt alternativ är att starta i Ramundberget och börja med att skida in mot Skarsfjället, för att sen följa den Norsk - Svenska gränsen antingen upp till Nedalshytta eller Sylarna. En kanonfin tur :)

/ Stefan
 
Håller med!

Starta i Storulvån, därefter: Blåhammaren - Storerikvollen (norska sidan) - Nedalen (norska sidan) - Sylarna - Storulvån

En fin tur där du får se Sylmassivet från alla väderstreck, om vädret tillåter vill säga.

Staffan

Håller med snörök!

Först att blåhammaren saknas på din lista.... mycket god mat och fin plats i övrigt och svängen inom Norge skall visst vara kanon på vintern! Har själv inte tagit den svängen men är sugen på att ta den nu i vinter...
 
Basläger

Efter ett antal turer i Jämtlandsfjällen så kan man förvisso stråken mellan de stugor och fjällstationer som finns.
Viss förnyelse kan naturligtvis erhållas genom att byta färdriktning om man inte redan gjort allt åt bägge hållen.
Annars finns väl den största förnyelsen i att lägga sig i någon stuga (eller i ett tältbasläger) under ett antal dagar och sedan exploatera omgivningarna kring den basen (och då tänker jag inte främst på Sylstationen).

Stugvärdarna är ofta mycket kunniga på vad det finns för pärlor i närheten av "deras" stuga.
 
Fin skidåkning runt Storulvån och Stensdalen

Jämtland och Härjedalen är fint och det är lättillgängligt.

Tidigare bodde jag många år på Storulvån och dagsturer uppe i Bunnerfjällen och i Snasahögsmassivet är höjdarturer.

Om man åker från Blåhammaren till Storulvån och det är bra väder och har kunskaper och fjällerfarenhet, kan man släppa lederna och ”ta en omväg” med mycket upplevelse t ex upp via Snasahögarnas vindskydd och runda Tväråklumparna. En annan variant är att åka en liten bit på leden mot Sylarna och sen vika av åt vänster och åka över Ulvåskaftet och få fantastiska löpor ned mot Ulvåtjärns raststuga. Från Ulvåtjärn kan man åka i ”Parken” dvs Storulvåns dalgång till fjällstationen eller om man vill åka lite längre kan man åka söder om Storulvåfjället. Möjligheterna är många och det är gott om leder i närheten, som man söka sig till om vädret hastigt försämras.

Just att lämna lederna blir ju nya upplevelser. Från Stensdalen till Storulvån via Gåsen kan man åka utan ledkryssen. Åk upp i den mäktiga Storstensdalen, fortsätt i passet mellan Stäntja och Tjallingklumpen, runda fjället 1233, så hamnar man på leden från Vålåstugorna och är strax framme vid Gåsen. Från Gåsen till Storulvån kan åka till höger om leden man hålla höjd och strax före Tjallingen korsa leden och åka upp på Lillulvåfjället sluttning för att den sista kilometern åka på leden mot Sylarna. Ja man kan ju åka direkt ill Storulvån från Stensdalen genom att t ex åka i Tjallingdalen.

Att stanna ett par dagar i Stensdalen är inte så tokigt. Där finns fina möjligheter till dagsturer upp i Storstensdalen, upp på Storstensfjället eller Bunnerfjällen. En fin dagstur är ju också att runda Lillstensfjället.

Att skida söderut från Helags ned mot Ramundberget är riktigt fint. Fältjägarstugan ligger enormt tjusigt, men också utsatt. Om jag kommer ihåg rätt ska man kunna åka med bussar från Ramundberget på eftermiddagen och komma till Östersund i tid för att ta nattåget till södra Sverige.

Lycka till!

Sven Envall
 
Jag har också tillbringat 5 - 6 dagar kring påsk i Jämtlandsfjällen under ett antal år. Vi har redan börjat fundera på hur vi kan förnya vår tur i vår. Jag kan rekommendera Storeriksvollen och Nerdalshyttan på norska sidan. De har endst betjäning ett par veckor kring påsk varje år.
Här är ett par tips:
Storulvån - Blåhammaren (god middag och fin bastu) - Storeriksvollen (underbart fin och en god och trevlig gemensam middag) - ev, om ni vill ha en längre tur kan ni fortsätta till ytterligare någon, obetjänad stuga, genom att kontakta DNF (Den Norske Turistförening) och kvittera ut en nyckel - Nerdalshyttan - Sylarna - Gåsen - Storulvån
Ett annat alternativ är att starta i Storulvån - Gåsen - antingen någon av stugorna i östra delen eller Sylarna - Helags - Fjälljägaren - Ljungdalen

Det finns givetvis varianter på dessa. Vi själv har funderat på någon av dessa ... alternativt börja i Storulvån - Blåhammaren - Storeriksvollen (måste dit igen) - Nerdalshyttan eller Sylarna - Helags - Ljungdalen.
Det är bara så praktiskt med nattåget till och ifrån Enafors eller grannstationerna.

Lycka till vi kanske ses i påsk!
 
Sven och Lennart!

Tack! Perfekt! Era inlägg kommer garanterat att hjälpa mig hitta nya varianter. just nu sitter jag på jobbet, men så fort jag kommer hem åker fjällkartan fram. Jag hör av mig om det dyker upp fler frågor.

HåkanF
 
Glidartur

Dags att väcka denna tråd igen.

Vi har nu bestämt att årets tur ska bli en glidartur. Vi ska enbart sova i stugor, köpa mycket av maten i stugorna och ha många dagar på oss. Några frågor om mathållningen i de tänkbara stugorna.
Blåhammaren: Visst är väl det känt för sin fina mat?
Storeirikvollen: Restaurant?
Nedalshytta: Bemannad? Restaurant?

I övrigt: Vilka av stugorna i området har välutrustade butiker?

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.