Gelcoaten överlag tycker inte alls om kompassinstallationen. En dutt silikon i skruvhålen är bra, men inte alltid tillräckligt. Oavsett om du sätter silikon runt hela plastkransen eller inte, så håller det inte tätt för vatten som kommer in mellan kompasskulan och plastkransen. Förvarar du kajaken alltid upprätt och använder den flitigt och/eller förvarar den utomhus eller i fuktig miljö så har du konstant vatten i skålen under kompassen. Jag lyckades få sk glasfiberpest i en kajak med den metoden, så de senaste kompassinstallationerna har jag gjort så att jag har målat epoxyprimer på gelcoaten i skålen. Överdrift säger en del, men egen erfarenhet övertygar. Bäst gillar jag dessutom genomgående bultar och muttrar, och epoxy i skruvhålen (smörjer/vaxar gängorna så att epoxyn inte fastnar på bultarna). Noga kapade bultar som träs från insidan ut och nyloc-muttrar på utsidan. Då allting sitter väl åtdraget så kan man applicera ytterligare epoxy över skallarna på insidan så behöver man i fortsättningen bara ett verktyg för att ta loss kompassen då bultarna är fastlimmade. Många skålar är dessutom för små och kompassen har inte rum att röra på sig vid värme-expansion. Det har jag löst så att jag har skurit till en förhöjningskrans från Biltemas gummimatta (2mm om jag minns rätt). Mässingskransen tar jag alltid bort, den är onödig och bara korroderar. En dutt silikon under kompassen och finjustering före silikonet torkar så blir det perfekt.