Frågetecken kajakkompass Silva 70.

Hur funkar den? Visst är det så att man tar ut riktningen med en vanlig handkompass, läser av gradtalet, och följer sedan motsvarande gradtal på kompassen monterad på kajaken.
Om det är så man gör undrar jag i så fall varför en handkompass är graderad till 400, medan kajakkompassen endast är graderad till 360?
Ode
 
En handkompass gradera till 400° kan du kasta, eller ge till nâgon inom räddningstjänsten eller försvaret.
Det var en ide som dök upp pâ -70-talet att köra 400° för att folk inte klarade av att hantera 360°.
 
Hej,
Det finns och har funnits en mängd olika skalor för kompasser. Tex 360, 400, 4000, 6000, 6283 och 6300 enheters indelning. Att blanda skalor brukar leda till fel.
Vad gäller Silvas handkompasser har de funnits att köpa med 400 respektive 360 enheters skalor.

Jag ser inte vad du skall med handkompassen till. Tar du ut riktiningen på en karta för att sedan föra över den till din sjökompass kan du lika gärna använda en gradskiva. Fast oftast räcker det med ett överslag för att få en tillräckligt noggrann kurs. Tar du ut riktningen i terrängen (eller på sjön) kan du lika gärna använda sjökompassen direkt.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Ta ut kurs med gradskiva eller med kajaken

För att svara på Per-Olovs första fråga, så tar du lämpligen ut kursen antingen ur kartan (med en gradskiva, i sjö-sammanhang oftas i form av en trekantig s.k. transportör) eller, ännu enklare när det går, genom att styra rakt mot målet och observera kompassens värde.

Jag håller med föregående inlägg om att den där orienterarkompassen med 400 gradig skala, den kan du lämna hemma eller ge till en orienterande kompis. 400-skalan, gon-grader, är ett lantmäteripåfund. Hela den nautiska värden håller sig till 360-gradiga kompasser, precis som matematiken. (Vilket för övrigt lär vara en rest av det babyloniska talsystemet, som hade 12-bas istället för 10-bas).

6300 streck är artilleristernas skala, så dom som gjort lumpen i flottan har tvingats brottas med detta märkliga djur och 360-gradiga styrkompasser samtidigt... Men eftersom vi sällan skjuter skarpt från kajakerna, kan vi skippa det.

hälsningar
Jens
 
Jag håller med Jens.
Fast i matematiken (och fysiken) är radianer den mest naturliga enheten för vinkel. Ett varv blir 2 Pi radianer (cirka 6,283 radianer). Därav den militära skalan 6300 eller 6283 milliradianer.
Finessen med den skalan är att vid ett avstånd på 1000 meter motsvarar en vinkel på 1 milliradian ett sidledes avstånd på 1 meter. Inte för att vi har någon nytta av det vid paddling :)

Det viktigaste är nog att alla kör med samma skala, det blir så mycket lättare att kommunicera då.

Ha det bra /Klas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ode Kajakkompass/Gradskiva? Paddling allmänt 7
m. Kajakkompass Paddling allmänt 3
Merckx Silva 70P Paddling allmänt 12
pad Silva UN70, bra pris! Paddling allmänt 0
Mike C Silva Solar I? Paddling allmänt 3
Joakim Ambrosson Silva M-serie Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.